View Single Post
  #11  
Old 02-05-2020, 20:50
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Quote:
Originally Posted by yal
Bij zowel mijn KR als DX gaat de olietemperatuur bij aandoen van de lichten 4 tot 6 graden omhoog. Dit is al zolang sinds ik mij kan heugen , meer dan 25 jaar dat ik met dit soort auto's rij.

Mijn KR is ook helemaal gereviseerd , ook overmaat zuigers erin.
Warm precies hetzelfde probleem, niet te starten of aan te duwen in je eentje.
Oplossing was diesel startmotor(+1pk)erin met aansluiting voor de bobine.

Mijn KR wordt ook super snel warm , niet gek gezien het kleine radiator'tje dat een 16v heeft, iedere koelslang,thermostaat,waterpomp,radiator en warmte wisselaar is nieuw.

Mijn olietemperatuur komt niet boven de 116 graden uit , rij met Castrol 10W40 VW 502.00 of 505.00


Hey yal, interessesant dat het bij jou vergelijkbaar is qua "problemen".

-Die diesel startmotor, past die zonder aanpassingen in het 2Y versnellingsbakhuis? Zwaardere batterij nodig? Wat bedoel je "met aansluiting voor de bobine"?

- Wat was je max. olietemp. voor de revisie? Bij mij toen hoogstens 105°C bij hard rijden, zoals het hoort.

- Zijn je radiator en oliekoeler dan aftermarket? Ik kan nl. niet geloven dat die aftermarket warmtewisselaars dezelfde koelcapaciteit en efficientie qua warmteuitwisseling hebben als de originele (=veelvoud in prijs!).

Wat ik tijdens mijn laatste rit merkte is dat mijn koelwater tot zo'n 95°C max. oploopt tzoals het hoort, wat erop wijst dat de radiator/thermostaat /ventilator hun werk doen. Echter loopt de olietemp. dan op tot boven 110°C. Deze grote ΔT van 15°C tussen water/olie kan wijzen op een efficientieprobleem van de aftermarket oliekoeler naar mijn meneing. Een normale ΔT is eerder 6-7°C.
Reply With Quote