View Single Post
  #14  
Old 09-12-2023, 10:47
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Die 037 is voor benzinemotoren en de 028 komt omhoog bij de TDI modellen, verschil in constructie waarschijnlijk.
Verder lijkt me dat het korstondig piepen van je riem veroorzaakt kan worden door de hoge belasting bij het aanslaan van de motor, al dan niet veroorzaakt door;

- de trillingdemper die niet helemaal recht meer op z'n naaf zit
- de riemspanner die wat moe is, weet niet of die al eens vervangen is
- de riem die iets te lang kan zijn (klopt de lengte wel met het origineel?)
- het zwaar (aan) lopen van de stuurpomp of dynamo
- vettig zijn van poelies helpt ook niet mee


Het is geen piepend, maar meer een zagend/schavend geluid, vergelijkbaar met drooggelopen lagers, wat je ook wel eens hoort bij een dynamo met defecte lagers.
Het vreemde is dat het geluid veel meer aanwezig is bij koude motor en dan voornamelijk bij koud of vochtig weer. Zodra de motor warm wordt, zakt het geluid weg.
Het lijkt bij de krukaspoelie weg te komen. Ik ben er inmiddels achter dat ik geen trillingsdemper heb, maar 1 bredere poulie op de krukas welke middels multiriem met looprol de aircopomp en dynamo aandrijft en daarop zit nog een smalle poelie die middels v-snaar de stuurpomp aandrijft. De grotere poulie slingert ook een klein beetje bij stationair draaien.
Inmiddels distributie+waterpomp+spanrol+dynamolagers+looprol multiriem nieuw.
Zou het door de krukaspoelie kunnen komen, of zit deze mogelijk scheef gemonteerd? Ook omdat deze een beetje slingert? Ik wil hem ook vervangen, maar geen idee of dat zin heeft.
Multiriem is overigens ook niet heel oud en destijds besteld op chassisnummer. Riemen en poulies zijn ook niet vettig o.i.d.
Reply With Quote