View Single Post
  #199  
Old 18-08-2021, 23:00
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Daar zijn we weer!

Er is in de afgelopen 2 maanden behoorlijk veel gebeurd, maar helaas niet aan de Golf. Nagenoeg alles uit deze update is in de afgelopen 7 dagen gebeurd.

De laatste keer dat jullie de Tesla-motor hebben gezien hing hij er zo bij, met een lijmklem en een paar planken.

Quote:
Originally Posted by MK2_TDI






Daar moest natuurlijk verandering in komen.

Als eerste is de basis van de achterste motorsteun uitgeslepen uit een U-vormige balk. Deze basis is aan de motor bevestigd en vervolgens op een paar punten vast gelast voor de juiste positionering. Vervolgens kon alles uitgebouwd worden, waarna er weer een leeg motorruim achterbleef.







Ondertussen kon er met karton geëxperimenteerd worden om verdere onderdelen voor de steun te maken.




Hier kun je tevens zien hoe weinig ruimte er is voor het stuurhuis. Hier is het onbekrachtigd stuurhuis gebruikt om te passen. Later zal blijken dat dit stuurhuis niet gebruikt gaat worden.




Voor het ontwerpen van de steun eerst nog even testen of het stuurhuis zijwaarts naar binnen geschoven kan worden. Dat is een duidelijke "Nee.".






Aan de hand van de kartonnen mal heb ik vervolgens materiaal uitgeslepen voor de steun.










Ik was niet helemaal tevreden over de bovenkant van de steun. Ik vond het erg fragiel overkomen, dus heb ik na kort overleg met Evgeniy besloten dat ik er nog 2 hoekjes op wilde lassen.




Daarna ben ik begonnen aan motorsteun nummer 3: de motorsteun aan de zijkant.




De achterste van de 2 pootjes moest een stuk smaller zijn. Om toch voldoende stevigheid te garanderen heb ik deze dus 2x zo breed uitgeslepen en vervolgens dubbelgevouwen.







Even testen of het past en vervolgens met een paar laspunten fixeren.




Daarna mag hij afgelast worden.







Nog een keertje passen... Gaat prima!




Hierna kon het werk aan de bevestiging van de steun tegen de carrosserie beginnen. Ik wilde de steun met 3 bouten bevestigen, met ingelaste moeren. Om plaats te maken voor deze moeren moest ik op 2 van de 3 plekken een gat in de balk boren waar de moer en bout in vielen.







Rondom aflassen.




Op de openstaande plekken een plaatje slijpen om het gat te dichten.




Dan konden alle motorsteunen gespoten worden.













Tijdens het drogen van de lak kon ik beginnen met het voorbereiden van de Tesla-motor. De motor komt in omgekeerde richting in de Golf te liggen, omdat het niet anders past. In de motor zit een mechanische oliepomp om de lagers te smeren en koelen, zodat de motor zijn maximaal toerental van 18.000 toeren kan lopen zonder lagerschade. Wanneer de motor achteruit loopt, wat hier dus nodig is, pompt de oliepomp niet meer. Deze moest dus vervangen worden voor een "Reversed oilpump".

Als eerst moest de speciale Dexron 6 olie afgelaten worden.




Daarna moest de inverterzijde open, zodat de temperatuursensoren naar de motor afgekoppeld konden worden.




Toen moest er een "High voltage" kapje verwijderd worden, zodat de verbinding tussen motor en inverter losgekoppeld kon worden.




Pas daarna kon met extreme voorzichtigheid de ene helft losgemaakt worden van de andere helft. Het aller eerste dat vervolgens opviel zijn de enorme tandwielen.




Het differentieeltje.




De zeer kwetsbare temperatuursensorkabel. Deze word vaak kapot getrokken bij het open maken van de motor.




Onder de pomp zat een schild met een magneet en een zeefje tegen het vuil.




De oude oliepomp van binnen.




De nieuwe CNC gefreesde oliepomp.




Wat bleek; de winkel waar de pomp vandaan kwam is vergeten de tule erbij te doen waar de slang naar het zeefje op komt.

Een ritje naar de Hornbach... (Geen sponsor )




De hele constructie past weer netjes in elkaar.







Met een verse vloeibare pakking mocht het geheel weer netjes in elkaar.




Tijd voor hoofdstuk 865; Het stuurhuis.
Zoals ik al verklapt heb ging het onbekrachtigd Golf 2 stuurhuis niet passen. Ik heb vanalles geprobeerd om het toch passend te krijgen, waaronder langere spoorstangen en een Golf 2 stuuraskoppeling, maar het mocht allemaal niet baten.




Hierna heb ik maar besloten om het originele bekrachtigde stuurhuis om te bouwen naar onbekrachtigd. Dit wilde ik op de best mogelijke manier doen: alle hydrauliek moet eraf. Hierom ben ik dus begonnen met het demonteren van het stuurhuis.




Toen aan de linker zijde de eindkap eruit was kon ik de afdichting zien die tussen de 2 "hydrauliekruimtes" zit. Deze afdichting moest "verstoord" worden, zodat de hydraulische aansluitingen afgedicht konden worden zonder dat er in het stuurhuis drukken opbouwen wanneer je aan het stuur draait. Ik had helaas geen enkel gereedschap om zo ver in het stuurhuis te reiken, maar wat ik wel had is een lasapparaat... Wat betekent dat ik het gereedschap wèl had.

VoilÃ*! Een gebroken steenboor met een 6mm metaalboor eraan.




Hier kon ik prima mee een gaatje boren in de afdichting.




Na het dichtlassen van beide aansluitingen heb ik het stuurhuis getest, en het gaat allemaal zeer soepel. In de voormalige hydraulische ruimtes kunnen nu geen drukken meer opbouwen bij het draaien aan het stuur.




Eindelijk kon de motor nu in zijn uiteindelijke positie vastgezet worden.



















Al met al ben ik tot nu toe best tevreden met het resultaat. Ik hoop dat de motorsteunen stevig genoeg zijn.
Reply With Quote