View Single Post
  #171  
Old 05-08-2022, 09:01
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Het wil niet zeggen wanneer je een elektrische waterpomp zet dat je per definitie een betere koeling krijgt.
Sterker nog het effect kant ook andersom zijn omdat je de flow/aanvoer versneld van het koelwater maar het koeloppervlak maar de radiator minder lang kan afkoelen.

Ja dat idee heb ik ook. Het is wel zo dat je met een elektrische waterpomp kunt regelen, dus ook al kan de pomp harder draaien dan kun je hem langzamer zetten. Theoretisch kun je de optimale snelheid instellen, mits je die kan vinden natuurlijk...


Quote:
Wat echt zwaar onderschat wordt is het nut van een radiator kap achter de radiator en wind tunneling voor de radiator. Ik zag bij jou ook dat die ontbrak maar voornamelijk door ruimte issues. Maar als je daar iets mee kan kan je de radiator veel beter zijn werk laten doen.


Die kap ligt er idd al een tijd af, omdat ik een SPAL fan had geinstalleerd. Nu heb ik ook nog een andere, niet-VW radiator erop zitten. Deze is lager, zodat ik de motor kan voorzien van verse lucht uit de grill. Dit kan echter alleen op circuits waar de airbox niet gemonteerd hoeft te worden vanwege geluidsrestricties.
Wel ben ik benieuwd wat die tunneling achter de radiator precies doet, behalve de lucht bij de motor zelf weg houden (de originele fan zit thv de bak). Creeert het niet meer weerstand? Of juist een zuigend effect?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote