View Single Post
  #187  
Old 17-06-2021, 22:30
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Zo. Tijd om de stand van zaken weer eens bij te werken.

In de vorige update hebben jullie dit accupakket gezien:




Helaas is gebleken dat 2 stuks van dit model, weggewerkt in een metalen accukist, niet gaat passen onder de motorkap van de Golf.

In plaats van 2 grote pakketten voorin en 3 iets kleinere modellen achterin hebben we dus gekozen voor 3 dezelfde kleine pakketten voorin. In totaal dan dus 6 stuks van 11kWh per stuk. Resultaat; 66kWh, wat ook voldoende is.

Verder is de Golf nog wat verder gedemonteerd. De assen zijn eruit, het stuurhuis met pomp is er ook uit. Dat was nog een heel karwei, omdat ik niet zo'n behoefte had om de stuurbekrachtigingsolie af te laten.




Ja, de pomp met reservoir ligt boven de goot... Nee, hij lekt daar niet hoor.
Het hele spul moest gewoon even onder mijn voeten uit.

Inmiddels zijn er ook weer wat onderdelen binnengekomen:
-Een Golf 3 front voor het kleine model radiateur.
-Het kleine model radiateur.
-Een onbekrachtigd (Golf 2) stuurhuis. Hier komt een elektrische stuurkolom op.
-Een nieuwe bumperbalk, want de oude met het omklapbaar kenteken moet helaas plaats maken voor de radiateur met ventilator.
-Een nieuw remvloeistof reservoir. Wat het plan hiermee is gaan jullie nog zien.
-Een nieuw koelvloeistofreservoir.
-Een stapel aan aandrijfassen. Ook hierover later meer...
-Verschillende homokineten.
-Een hoop metaal, en het juiste gereedschap om het te verwerken.

Het nieuwe front is gemonteerd, zodat de maten voor de accubak bepaald konden worden. Vervolgens heb ik de nieuwe accupakketten er los in gestapeld om te bekijken hoe het zou uitkomen.




Zeer krap, maar goed. Dat wisten we al.

Even op een stukje karton geschetst wat ik in het hoofd had, en vervolgens naar de metaalhandel gereden om platen te halen.




Daarna heb ik Evgeniy lief aangekeken zodat hij zijn lasapparaat bij mij liet staan, en toen kon het hele spel beginnen.







Veel slijpwerk, veel passen en vooral heel veel proberen. Zo komt het eerste pakket dan te liggen:







Na het aanbrengen van een nieuwe plaat steeds weer de hele boel passen.




Aan de achterkant van de bak word het extreem krap.
















Mijn lasnaden zijn bij lange na niet zo mooi als die van Evgeniy, maar in laservaring scheelt het denk ik ook wel een factor 1.000.

Nadat de bak zelf ver in elkaar staat konden alle 3 de accupakketten gepast worden.










Ik ben blij dat het er allemaal in is gegaan.

Met maar liefst 55kg per pakket was het ook niet erg veel plezier om ze in je eentje erin en eruit te pakken.



Dan komen we bij het volgende (vervelende ) onderwerp, namelijk de aandrijfassen.

We hebben er niet zo veel vertrouwen in dat er een bedrijf is dat assen op maat kan maken welke deze enorme hoeveelheden koppel kunnen verwerken. Hierom, maar ook omdat het nemen van een bestaande as het eventueel moeten vervangen ervan veel eenvoudiger maakt, hebben we ervoor gekozen om het zo te maken dat er bestaande volkswagenassen gebruikt kunnen worden.

We hebben de benodigde lengte uitgemeten, en uitgezocht welke VW assen er bestaan met ongeveer die lengte. Uiteindelijk kwamen we uit op de combinatie van een Golf 4 4Motion linker achteras. Hier moest de Golf 4 wielzijde homokineet vanaf, zodat er een VR6 wielzijde homokineet op kon. Nadat we alles op die manier in elkaar hadden gestoken en in de auto hadden gepast, bleek dat de as zo'n 20mm te lang was om een mooie flens op de Tesla aandrijfeenheid te plaatsen.

Vervolgens hebben we verder gezocht, en van een T5 de linker aandrijfas gevonden. De as is veel dikker en massief, de bakzijde homokineet is veel groter, alles was perfect. Vervolgens hebben we uitgezocht hoeveel tanden de T5 wielzijde homokineet aan de binnenkant heeft. Dit kwam overeen met een vrij groot model Golf 4 R32 homokineet. Vervolgens hebben we dus enthousiast 2 T5 assen en 2 R32 wielzijde homokineten besteld. Even later kwam alles aan, maar wat bleek; de T5 wielzijde homokineet was zo groot dat hij niet in de homokineettrekker ging. Op de foto zit er koper om de as om hem niet te beschadigen met de homokineettrekker.







Vervolgens hebben we een aantal uren lang getracht de homokineet van de as te krijgen, maar helaas zonder resultaat. Daarna hebben we maar besloten om de homokineet met de haakseslijper de man te maken. Nadat de homokineet van het binnendeel kwam hebben we vastgesteld dat het binnendeel van de homokineet niet op de as word gehouden met een ring aan het uiteinde, maar in plaats daarvan met een ring midden in het middendeel van de homokineet.

Evgeniy heeft de as meegenomen naar zijn werk, waar een pers staat. Hij heeft met 10 ton op de achterzijde van de as gedrukt, maar hij komt niet uit het binnendeel.

Hier zitten we dus nog steeds mee vast.

Wel heeft Evgeniy inmiddels op de draaibank op een oud binnendeel van een homokineet geprobeerd zo'n groef te draaien. Dat ging gelukkig goed, wat betekent dat de R32 homokineet hetzelfde lot te wachten staat. Op die manier past de R32 homokineet alsnog op de T5 as.

Voor:




Na:




Dat is dan wel weer goed nieuws.

Verder heb ik nog een foto waarop de homokineten bij elkaar liggen.




Van boven naar beneden zie je hier:
-De Golf 4 4Motion achterkant homokineet.
-De Golf 3 VR6 homokineet.
-De Golf 4 R32 homokineet welke op de T5 as moet komen.
Reply With Quote