View Single Post
  #288  
Old 30-12-2022, 14:11
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Inmiddels is het hoog tijd om de lange stilte hier te doorbreken.


Ik heb op dit moment geen nieuws over de Golf III. Waar ik wél nieuws over heb, is een aankomend nieuw project. Aangezien de huidige topictitel niet specificeert welk type Golf het betreft, heb ik besloten om het nieuwe project in hetzelfde topic onder te brengen.

Vanmorgen stond ik voor de tweede keer vol goede moed bij de RDW te Elsoo, met een CitySTROMer.

(Het klokje staat fout. )




In tegenstelling tot de Golf III is de Golf II volledig op eigen "initiatief" naar de RDW heen én terug gereden.







De plannen met de Golf II zijn als volgende:

De Golf III is zo veel mogelijk origineel gehouden, als sleeper. De Golf II gaat een beetje het tegenovergestelde hiervan worden...

Ik heb een aantal vrienden welke graag rondjes rijden op de Nordschleife en consorten. Ik zou het leuk vinden om daar met een beter geschikte auto aan deel te kunnen nemen.

Om hieraan te kunnen voldoen moet er het een en ander heel anders (lichter) gebouwd worden dan zoals het in de Golf III gemaakt is.

Motorisch:

De bedoeling is om er een aandrijfunit uit een Model 3 in te plaatsen. Deze weegt 80kg ten opzichte van de 135kg wegende LDU uit de Golf III. Vermogenstechnisch moet de Model 3 aandrijfunit onder de juiste omstandigheden een 288kW kunnen uitspugen. Ook gaat er vanaf het begin een torsen differentieel geplaatst worden.




In tegenstelling tot de Model S aandrijfunit uit de Golf III, is de Model 3 aandrijfunit een permanentmagneet. Hij zal dus een aanzienlijk hoger rendement hebben.

De tractiebatterij:

De Golf III werd gebouwd met ontzettend veel capaciteit, en dus actieradius, in gedachte. Omdat de Golf II zo licht mogelijk moet worden, gaat de accu dus een behoorlijke slag kleiner zijn. Waar de Golf III 6 accublokken van 16S 11kWh had, gaat de Golf II 5 accublokken van 18S 9.3kWh hebben. Oplettende wiskundigen zullen zien dat 6x16=96S en 5x18=90S. Dit klopt... Ondanks de hierdoor lager uitvallende totaalspanning lijken deze accublokken mij de beste keuze. Een nadelig gevolg is natuurlijk dat het topvermogen geen 288kW meer bedraagt, maar 90/96x288 komt nog altijd neer op 270kW. In mijn ogen is dat ruim voldoende.

De totale capaciteit zal dan 45kWh (210kg) worden, tegenover 66kWh (320kg) in de Golf III.

De lader:

Aan een AC laadpaal wil ik graag met 22kW kunnen laden. Deze palen zijn op erg veel plekken beschikbaar, het is goedkoop laden en toch al behoorlijk snel.

Waar de Golf III niet DC kon snelladen, zou ik dat met de Golf II graag wél willen kunnen. Ik heb inmiddels al een lader gevonden welke beide wensen tegemoet komt. De bedoeling is om DC zijdig met 200A te kunnen gaan laden, waardoor ik op een nominaal laadvermogen uit ga komen van om en nabij 70kW. Hiermee hoop ik de relatief kleine accu te kunnen compenseren.

Met deze componenten zou een snellaadtijd van 10-80% SOC in iets minder dan 30 minuten mogelijk moeten zijn.

Het onderstel:

Hier komt dan het punt waar ik nog de meeste twijfels over heb. Ik luister graag naar eventuele adviezen, aangezien er hier genoeg mensen zullen zijn welke dit wiel al tig keren uitgevonden hebben.

Vooralsnog lijkt het mij verstandig om het G60 onderstel over te slaan en meteen voor het VR6 onderstel te gaan. Een groot nadeel is dat het VR6 onderstel door zijn eigenschappen aanzienlijk zwaarder stuurt. Dit ervaar ik als een nadeel, omdat ik de Golf II graag zonder stuurbekrachtiging wil bouwen. De Golf III heeft ook geen stuurbekrachtiging, en de Golf II word dermate veel lichter dat het mij geen probleem lijkt. De bedoeling is om tussen 1.000 en 1.100kg uit te komen, waar de Golf III 1.524kg heeft gedaan op de weegschaal.

Zijn er hier mensen die van mening zijn dat het G60 onderstel voldoende goed is voor mijn doeleinden?

Verder zou ik graag 15 inch velgen willen monteren, welke dan meteen de remmerij limiteren op 288mm. Ik had het volgende setje van Tarox in gedachte:




288mm klinkt erg klein voor dit vermogen, en op de (veel zwaardere) Golf III ging het dan ook mis. Echter... De Golf III kon enkel elektrisch remmen doordat de motorcontroller gekoppeld was aan de remlichtschakelaar. Hierbij werd er dan ook maar heel licht elektrisch geremd.

De Golf II krijgt een rempedaalpoti, zoals ook op het gaspedaal zit. Op deze manier kan ik bij het dieper intrappen van het rempedaal ontzettend hard elektrisch remmen. Hiermee kan ik dus de accu opladen en tegelijkertijd de remmen behoorlijk ontlasten.

De dempers gaan waarschijnlijk van KW afkomen, maar ook hier sta ik natuurlijk open voor andere kandidaten.

Het interieur:

Waar de Golf III de originele tellerbak heeft hergebruikt, wil ik in de Golf II een display plaatsen waar alle informatie overzichtelijk op één plek gepresenteerd word.




Het tapijt en de achterbank, inclusief alle afwerkkappen en dergelijken, komen te vervallen. De voorstoelen worden vervangen door lichtgewicht kuipstoelen. In principe is het zelfs de bedoeling om een rolkooi in te lassen, aangezien mijn ervaring met mijn vorige Golf II mij heeft geleerd dat de stijfheid van de carrosserie niet vergelijkbaar is met dat van de Golf III.

Bovendien wil ik in het geval van een ongeluk nog enigszins bescherming genieten.

Is dit doel zonde van een CitySTROMer? Misschien... maar de auto verder stof laten happen is nog veel erger. Bovendien lijkt het mij erg gaaf om er een elektrische circuitauto van te maken. Ik geloof niet dat er ooit een EV-conversie met dit doel in gedachte is gedaan.

PS.

Wie herkend de auto?


Reply With Quote