View Single Post
  #83  
Old 08-11-2020, 22:03
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Schommelen tussen max en min is normaal, dat is de regeling voor de katalysator.

Als de stuurstroom naar de DPR (differential pressure regulator) binnen specificatie is heeft hij normaal genoeg bereik om het mengsel te sturen hoe hij het wilt.

Wat je kan doen is de meetopstelling voor de stuurstroom aankoppelen (ik neem aan dat je zelf een kabelboompje hebt gemaakt hiervoor) en dan die stuurstroom meten. Tegelijk ook lambda meten, dan draai je de CO schroef lichtjes open tot de stuurstroom ongeveer 10mA gemiddeld is. Nu verarm je het mengsel mechanisch, en zal het ECU via de DPR verrijken (hogere stuurstroom = rijker). Bekijk eens wat de lambda doet in dit geval. Als die hetzelfde blijft, dan is dat gewoon het signaal dat het ECU wil zien en ben je 100% zeker dat hij nergens op de grens zit van wat hij kan afregelen.


Thanks! helder verhaal... zie voor mn testopstelling ook een eerdere post. Ik meet STK [%], toeren [1/min], lambda [V] en stuurstroom [mA]. Voorbeeld:



Als ik draai aan de CO schroef gaat de stuurstroom netjes mee en zodra de lambda regeling weer werkt, schommelt hij tussen dezelfde waardes. Het heeft er inderdaad alle schijn van dat de lambda regeling binnen zn regelbereik zit. Het afgelezen CO op de meter gaat ook steeds weer terug na een lichte verhoging naar de eerdere waardes.

De STK staat vrij stabiel op 25% en ik moet veel draaien aan de stelschroef ok daar iets beweging in te krijgen. Het toerental varieert daarbij wel aardig van 800 naar 1000 a.h.v. stand van de schroef. Volgens de handboeken zou je de STK % moeten kunnen afstellen, maar dat gaat nog niet zo makkelijk...
Reply With Quote