View Single Post
  #634  
Old 07-04-2022, 15:29
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

RACEDAY!

1 april was het dan zover: Eindelijk weer naar het circuit met de nieuwe, zachtere, bredere Nankang AR1's en een Porsche rem setup met Ferodo DS3000 blokken erin. En......en.......sneeuw! ??

Maar ook met een kar! Ik liep al een tijdje met het idee om een kar aan te schaffen die ik icm mijn B-rijbewijs achter de Touran mag hangen met de Golf erop en de dag voordat ik naar het circuit zou gaan had ik eentje gevonden: De Anssems AMT ECO 1300:







Wat een genot! Met je trackday-auto naar het circuit rijden, je rondjes doen en weer naar huis rijden is gaaf, maar zo`n kar geeft wel een stukje rust in het hoofd. Spul wordt serieus belast en de kans dat er weer wat kapot gaat is er gewoon en dan is het wel lekker dat het dan een kwestie is van opladen en weer naar huis. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook de Touran dus meeneem naar het circuit en heel wat gereedschap, vloeistoffen en reservedelen kan meenemen in de kofferbak.




Ik had 2 sessie geboekt:

Sessie 1: Kak....voorheen waren alle vloeistoffen wel op temperatuur, maar nu nog niet. Had hem wel even stationair laten draaien, maar dat schiet niet echt op. Dus, eerst maar even rustig aan rijden om alles op temperatuur te krijgen. Kwam mooi uit, want de baan was nat en het sneeuwde/regende wat. Perfecte omstandigheden zeg maar......

Toen alle sapjes warm waren toch maar voorzichtig wat temperatuur in de banden en remmen brengen. Wat meteen opviel is dat de AR1's op nat wegdek al fijner aanvoelden dan de NS2R`s. Daarmee was het continu glijden, gieren en sturen met het gaspedaal, terwijl deze bandjes gewoon de auto de bocht insturen zonder onderstuur op momenten dat ik het juist wel verwacht. Nice! Ik was ook bang dat de banden tóch zouden aanlopen aan het blikwerk, maar dit bleek gelukkig niet zo te zijn. Wel hoorde ik heel soms iets nét ff aanslijten, maar dat bleek later een kunststof wielboog die door de banden ietsje beter op maat werd gesleten = dikke prima. Uiteindelijk een paar rustige rondjes gereden en toen was de sessie weer afgelopen.

Bandenspanning laten zakken naar rondom 2.0 bar, even een rondje om de auto gelopen en wat nagepraat onder het genot van een warme koffie en frikandellenbroodje

Sessie 2: Dit was een mooie sessie! De race-lijn werd al wat droger en voorzichtig kon er wat meer gas er op. Het was vooral een sessie om uit te vinden waar de grenzen liggen en het vertrouwen te krijgen van het nieuwe rubber en uiteraard de rem setup. En dat belooft veel goeds! Snelste ronde is uiteindelijk een 2:07 geworden wat 3 seconden sneller is dan vorig jaar....en dat met een auto die totaal anders voelt icm een niet volledig droge baan. Qua remmen zat ik nog ruim binnen de marges, dus er kan nog wat harder en later worden geremd. Ook de bochtensnelheid kon nog wel wat hoger, maar ik moet even het vertrouwen krijgen . Het is echt even wennen tov de vorige setup, dus we gaan het tempo rustig aan beetje bij beetje opvoeren.













De 2e sessie heb ik geupload op Youtube...helaas zonder Racechrono data. Om de 1 of andere reden valt mijn telefoon altijd uit in de 2e sessie die ik rij. Vage shit...

https://www.youtube.com/watch?v=7N7Y3FojEIE



Golfje deed het weer bijzonder goed. Rij nog steeds op iets van 0.2bar lagere turbodruk. Geen idee hoeveel vermogen hij er nu uit perst, maar vind dit ook wel prima. Het gaat ondanks dat nog allemaal hard zat rechtuit en ik ben nog steeds een sperdiff nodig Ook de temperatuur van het kvs en het olie bleef deze sessie netjes 90 graden.

Voor dit jaar staan verder geen upgrades meer gepland. Het doel was om hem op de bredere AR1's te zetten, de wielranden te bewerken en de Porsche remsetup werkend te krijgen en de bonnetvents in de motorkap te monteren. Alles werkt, alles bevalt super, dus nu kan ik de Golf niet meer als excuus gebruiken. Nu is het aan mij om nettere lijnen te rijden, want dat kan echt nog stukken beter. Ook wil ik de volgende keer vaste rempunten zoeken en constanter proberen te rijden en dan maar eens kijken hoe zulke rondetijden we dan maken.


Reply With Quote