View Single Post
  #125  
Old 23-03-2022, 20:52
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Quote:
Originally Posted by René
Heter, omdat je oppervlakte mist....dus een beetje het effect krijgt van een kleinere schijf zeg maar, waardoor je harder moet stampen en het spul dus eigenlijk heter maakt. Daarbij voert staal ook beter hitte af dan lucht (dichte schijf vs geboorde schijf). Het hele gaatjes gebeuren is inmiddels ook achterhaald:

https://www.autoblog.nl/nieuws/waar...n-hebben-100064

https://honda-tech.com/forums/honda...lotted-1437513/

Goeie info, bedankt.
Ik zie idd dat drilled nadelen kan hebben. Wat ik mis in het (2e) verhaal is dat hoewel de lucht in de gaatjes misschien wel heter kan worden, de schijf draait rond. Hij doet alsof de schijf stil staat tussen de blokken, dat is natuurlijk niet het geval.
In het eerste verhaal doen ze alsof de remwerking voort komt uit het klemmen van de schijf tussen de blokken. Dat is ook niet waar, het werkt op frictiemateriaal, niet enkel op de knijpkracht. Vandaar dat compounds blokken zoveel verschil kunnen maken.
Als je weleens een draaiend fietswiel hebt geprobeerd af te remmen met je hand, wat gaat makkelijker:
1. tussen je vingers knijpen
2. je hand op de buitenkant van de band duwen?
Twee natuurlijk.

Wat wel klopt is; waar komt die lucht vandaan, en is die wel enigszins koel(er)?

Zo zien mijn schijven er nu uit, na Zolder. Of eigenlijk, ik maak de gaatjes nooit schoon.
Zoals gezegd zijn deze schijven oud. Ik heb de auto al 10 jaar en ze zaten er al op bij aanschaf. Er is al een setje HT10 en een setje carbopads op afgesleten door mezelf, wat de voorgaande eigenaren (puur Nürburgring, en niet zachtjes) hadden weet ik niet.




Valt me niet tegen dus, en aangezien ik zo hard kan remmen dat de passagier telkens in de gordels vliegt, is de remkracht toch wel op orde
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote