View Single Post
  #16  
Old 23-01-2021, 08:21
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Vervolg historie kapotte kineet

Donderdagavond de Golf naar huis gesleept. 1 kilometertje, dus dat ging net :-)
Vrijdag dan op mijn dode gemakje beginnen sleutelen. Op mijn smalle opritje. Gelukkig was het de hele dag droog.




Daar zie je het slachtoffer al zitten.
Effe de remmen ervan af gehaald en de spindel losgehaald.
Ik heb graag 'plaats' om te knutselen.
Uiteindelijk heb ik de gehele spindel nog verwijderd omdat dat vlotter werken is. Dan zit er niets in de weg en kan je eerst de aandrijfas vlot monteren en nadien schuif je dan gewoon de spindel over de getande schacht van de aandrijfas.

Zoals je kan zien werk ik tegenwoordig best wel zo veilig als enigzins mogelijk is. Voor mij niet louter een krikje of enkel een setje metalen bokkepootjes.
Aan elke zijde een zomerwiel onder de auto.
Daarover dwars een stevige houten badding. En door opvullen naar boven met enkele houten blokjes. Je doet het met datgene wat je liggen hebt.
Als de auto moest 'vallen' ligt er zoveel rommel onder dat hij max een paar centimeter vallen kan.

De kleine krik laat ik meestal als (nog) extra reserve staan.
De achterste wielen blokker ik dmv aangetrokken handrem + houten blok voor en houten blok achter het wiel.



En hier ligt dan de rechter aandrijfas, met een duidelijk gebroken homokineet :







Die is rijp voor het stort.


Ik had reeds een setje nieuwe aandrijfassen van SKF klaar liggen sinds kerstmis.




De flens aan de versnellingsbak zuiver gemaakt.




Dan nog even langs de onderdelenhandelaar voor een potje extra CV-joint smeervet.
Zodoende dat ik de ruimte rond de homokineet goed kon opvullen met voldoende vet.
Het voorziene vet in de SKF homokineet leek me net iets te weinig.

En dan verder gesleuteld. Nieuwe aandrijfas er tegen.

Sorry, ik heb geen foto's van het vastschroeven van de 6 inbusschroefjes op de cardanas. Of van het verdere verloop van het hermonteren.
Met handen vol vet en smerigheid laat ik de telefoon-camera liever gewoon links liggen.



En hier staat de Golf zowat een 4 uur later terug rijklaar op de oprit.




Niet echt de meest ideale sleutelplaats en ondergrond.

Dus voorlopig heb ik enkel de R aandrijfas vervangen.
Maandag rijd ik de Golf terug naar zijn ondergrondse stalplaats op m'n werk.
Daar zal ik dan in de loop van de volgende weken ergens ook de L aandrijfas vervangen.

Voorlopig moet ie het dus 100km lang doen met één nieuwe en één oude aandrijfas. En blijft de Golf dus stilstaan en wordt ie vervangen door mijn andere dailydriver.
Reply With Quote