View Single Post
  #12  
Old 21-01-2021, 09:08
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Ik weet inmiddels van waar het komt. Ik heb het IRL mogen ervaren.

Gisteren op 1km van thuis, na een rit van 100km heeft de rechter aandrijfas het begeven.
Bij het nemen van de afrit (zeer lange snelle bocht naar rechts) hoorde ik het nu wel iets feller. Tijdens het accelereren en weer los laten van het gaspedaal hoorde ik duidelijk dat het kloppend/knarsend geluid er enkel was bij het accelereren en niet in vrijloop.
Ik spreek niet zozeer enkel van een kloppend geluid, maar ook wel degelijk een trillend gevoel in zowel het stuur en het gaspedaal.

Op die afrit daar en toen gisteren om 21u15 heb ik beslist om toch maar de beide aandrijfassen te vervangen.
Ik heb thuis geen garage of sleutelplaats dus ik moet dat in de parkeerkelder op mijn werk doen. Daar zit ik droog en heb ik een vlakke harde vloer). Maar het werk is 100km van mijn deur ….. dus tja …. niet echt simpel van toepassing met een vrouw die zwaar ziek thuis zit.

Maar dus om 21u25 was het gisteren einde verhaal.
Bij het vertrekken aan een verkeerslicht ging het bij het loslaten van de koppeling in eerste versnelling al meteen mis.
Een slag …. dan luid knarsend metaalgeluid ….. en geen aandrijving meer.
Even een paar versnellingen geprobeerd, maar niets. De auto bleef ter plaatse staan. Geen aandrijving meer op de wielen.
Gelukkig kon ik hem wel nog aan de kant van de weg geduwd krijgen.

Eerst dacht ik dat er een probleem was met de versnellingsbak. De motor en versnellingsbak draaien rond als je gas geeft, maar de auto blijft (zeg maar) in elke versnelling gewoon ter plaatse staan. Dus ik dacht ergens een versnellingsbak-issue met een aandrijvingsbreuk intern in de versnellingsbak. Natuurlijk ook omwille van het felle metaalknarsen duidelijk afhankelijk van het toerental. Lijkt wel een tandwiel(en)breuk in de versnellingsbak.

Natuurlijk meteen de Golf stil gelegd. En mijn vriendin gebeld.
Zij is mij komen halen. Maar we hebben toch nog even snel het golfje getest.
Motorkap open en ik keek met een zaklamp langs boven naar de uitgangen L+R van de versnellingsbak. Dit terwijl zij in de auto zat en bij draaiende motor de koppeling lichtjes liet opkomen bij draaiende motor in 2e versnelling.

De symptomen :
- Linker aandrijfas blijft bewegingsloos : geen aandrijving
ook de uitgang op de versnellingsbak aan de L-zijde blijft bewegingsloos
- Rechter aandrijfas blijft bewegingsloos : geen aandrijving
maar de uitgang aan de R-zijde van de versnellingsbak draait WEL rond.
Ter plaatse van de homokineet draait de stofkap mee in het rond maar de aandrijfas dus niet.


Mijn diagnose :
Bij de rechter aandrijfas is de homokineet aan de versnellingsbakzijde gebroken. De stofkap draait mee in het rond, maar de cardanas zelf dus niet.


De oplossing :
Deze avond ga ik al mijn sleutelgerief + de nieuwe homokineten van mijn werk mee naar huis brengen en de Golf 2 wordt morgenavond die allerlaatste nog af te leggen kilometer naar huis gesleept.
Zaterdag ga ik dan ter plaatse buiten op mijn oprit de Golf vooraan opkrikken en ga ik de L aandrijfas uitwisselen voor dat nieuw SKF exemplaar.
Ik hoop daarmee de auto terug 'gemaakt' te hebben en terug rijdbaar te krijgen.

Dan rijd ik hem volgende week naar mijn ondergrondse sleutelplaats op mijn werk om aldaar dan ook die R aandrijfas te vervangen door dat nieuwe exemplaar.
Zodoende dat ik vooraan 2 nieuwe aandrijfassen heb.



@86C :
Ik weet niet wat je bedoelt met nieuwe stofkappen te kopen.
Die zijn erbij hoor. Ik heb 2x (L+R) nieuwe aandrijfassen van SKF gekocht.
Daar zit aan weerszijde dus ook de homokineten op met daarrond ook een stofkap.
Die zijn, zeg maar, compleet Plug & Play.


https://www.atp-autoteile.de/de/pro...ASABEgLyRPD_BwE



Foto's van de knutselwerken volgen ………
+ ook foto's van de kopotte aandrijfas met de gesneuvelde homokineet.
Reply With Quote