View Single Post
  #129  
Old 14-03-2023, 15:00
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by Mice
Alle kabels zijn gecheckt en gedubbel checked. Contactslot werkt, verlichting werkt, kachelmotor werkt, radio werkt

Het ligt in de planning om zaterdag de kabelbomen onder de motorkap in orde te maken. Wellicht al even een start te proberen.

Maar omdat het blok al lang stilstaat dacht ik:

Een beetje wd40 of olie door de bougiegaten als eerste smering.
Nieuwe olie en filter in het blok.
Alleen dan het koelvloeistof systeem. Zal ik dat eerst doorspoelen met water om de eventuele rommel eruit te halen of meteen de koelvloeistof erin?

Iemand verder nog tips?



Eerst even checken of de motor wel los is. Niet als een gek rondjes gaan draaien maar 1 keer langzaam en beheerst rond gaan. Ook niet verkeerd om hier voor de tijd gewoon wat olie in de cilinders te spuiten. Bougies eruit laten bij het ronddraaien. Niet té veel olie in de gaten spuiten, want straks maakt ie nog een waterslag bij het starten

Als je de motor zonder moeite rond kunt draaien en zeker weet dat je voldoende smering aan je zuigerveren hebt door de olie die je erin heb t gegooid, nieuw olie erop.

In het ideale geval kleppendeksel eraf tijdens de oliewissel en de motor
vullen door de olie over de nokkenas het blok in te gieten. Zo smeer je deze componenten enigzins en spoel je evt. roest in het blok meteen naar het carter. Oliefilter zal dit dan oppakken ipv. dat het eerst nog een rondje in je blok doet.

Nieuwe bougies, nieuwe benzine erin. Blok vóór de eerste keer starten eerst loskoppelen van benzine en of vonk (zekering van brandstofpomp eruit bijvoorbeeld). Zo kun je op de startmotor even oliedruk opbouwen. Als je meteen start en het ding naar 1000 [rpm] spring heb kans dat het even duurt voor de olie bijvoorbeeld tot aan de nokkenas is gepompt.

Daarna alles eraan en starten maar. Koelvloeistof zou ik me niet heel druk om maken als je hem gewoon even start. Natuurlijk niet te lang laten lopen.

Inderdaad ook een goed plan om de boel eens door te spoelen door gewoon de tuinslang aan het hoogste punt eraan te zetten. Wel ff zeker weten dat je niet alle zooi richting de radiateur laat stromen, want dan kan die wel eens verstopt gaan zitten. Daarna verse KVS erin en na een tijdje even zien hoe bruin deze precies is.
Reply With Quote