View Single Post
  #8  
Old 24-01-2016, 21:55
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

koppeling of bak kan je makkelijk uitsluiten. schakel eens op toeren zonder de koppeling in te drukken. als dit wel lukt, zijn de syncro's zeker nog goed, als dit ook niet lukt, (moet je meer oefenen ).

schakelen op toeren: nu moet je bij ongeveer 2 versnellingen weten hoeveel toeren die draait op een bepaalde snelheid.
bv 70 in 3de is 3000rpm en in 4de is dit 2000rpm. dan trek je langzaam op in 3de tot 70km/h, je trekt de pook in neutraal en duw die met lichte druk om naar 4de te schakelen zonder tandjes te laten kraken. als je nu lichtjes het gas los zodat de motor in toeren zakt, dan zal die rond 2000rpm in versnelling 'vallen'. lukt dat nog, dan zijn de syncros van de 4de nog goed. nu geef je gas bij in 4de en duw die terug naar 3de zonder de koppeling in te drukken. de auto zou met enige tegenzin in neutraal moeten schieten en dan bij 3000rpm in 3de vallen. zo is de 3de syncro ook nog goed.

t vergt enige moeite en misshcien ken je iemand in familie/vriendenkring die zo rondrijd. kan je dat aan die eens vragen.
ik ben zo 160km van mijn deur op een afrit zonder ontkoppeling gevallen (kabel af), en ben in 1e gestart en vertrokken en zo weer naar huis gereden zonder koppelingspedaal. ik rijd met de golf regelmatig dat ik zonder koppeling schakel, kwestie van het gevoel op punt te houden. ik kan het zelf zo goed dat ik met onze wagens op het werk hetzelfde doe en de collegas het niet eens merken
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote