View Single Post
  #1  
Old 19-12-2020, 16:21
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default Hoe een kapotte homokineet testen ?

Golf 2 bj '86 1.6d (JP)

Ik denk dat ik een homokineet koppeling op de aandrijfas stuk heb.
Het begon zowat 500 km geleden.
Een zeer lichte "klakkeren" in het vooronder bij het vertrekken en beginnen accelereren. De allereerste keer hoorde ik het toen ik vertrok aan een rood licht en naar rechts afsloeg.
Dan 100km later, is het geluid ook beginnen komen bij het gewoon rechtdoor optrekken van stilstand 0 km/u tot zowat 50 km/u.

Nu 500km wordt het steeds intenser.
Als je gewoon de auto laat bollen en ja slaat rechtsaf hoor ik niets. Als je dan echter ook accelereert bij het rechts afdraaien dan begint het : klack klack klack klack ....
Het geluid hangt ook af van de snelheid.
Als je versnelt in snelheid, neemt ook het "geklakker" in snelheid toe.

Maar het is niet enkel geluid. Ik voel het ook vrij fel aan het stuur.
Het voelt aan alsof je op een slecht wegdek rijdt of over een ondoorlopende lijn (reeks bobbels na mekaar).
Je voelt echt een gedaver aan het stuur, precies alsof er iets wringt aan de ophanging.

Dus ik denk dat een homokineet (CV-joint) stuk is.


Hoe kan je testen of het de linkse of rechtse homokineet is?
Hoe kun je testen of het de homokineet aan de wielzijde is, of die aan de versnellingsbakkant?

Het voelt mij echter niet alleen aan alsof het een slechte homokineet betreft.
Ik vind dat ik het daarvoor te fel in het stuur voel.


Bij een koude start en vertrekken bij koude motor, geeft de versnellingsbak ook een redelijke slag telkens je ontkoppelt na het veranderen van versnelling. Maar met een warme motor is het 'kloppen' van de versnellingsbak weer verdwenen.


Is dit ook eigen aan een defecte homokineet ?
Reply With Quote