View Single Post
  #19  
Old 26-10-2010, 23:20
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Na wat zoekwerk op internet en twee telefoontjes denk ik erachter te zijn hoe het zit met het klinknagel bouten verhaal.

Voor standaard toepassing voldoen de klinknagels in het differentieel.
Ga je meer vermogen loslaten op het differentieel en dus op de klinknagels kan dit problemen opleveren. Omdat de originele klinkverbinding kan gaan werken bestaat de mogelijk dat er speling ontstaat tussen het tandwiel en het differentieel.
Wanneer deze speling ontstaat treedt er metaalmoeheid op in de klinknagel.
Na verloop van tijd breken de klinknagels af met alle gevolgen van dien.

Een oplossing is de klinknagels te vervangen door bouten en moeren met passende tandringen.
Alleen welke bouten en moeren kun je hiervoor gebruiken?
Ik heb uitgezocht wat voor bouten ARP maakt, er zijn dus bij ARP setjes te koop voor deze toepassing. Echter kosten deze een hoop geld (wat ze niet hoeven te kosten)
Je kunt namelijk ook inbus bouten en moeren gebruiken van 12.9 kwaliteit met geharde tandringen zodat de zaak niet loskomt als je het netjes op moment heb aangedraait. Deze bouten zijn net zo sterk als ARP bouten en je moet het wel heel gek maken om die stuk te krijgen.

Een 12.9 bout kan namelijk bij een kracht van 970 N/mm^2 nog 100% elastisch vervormen. Dit kan hij tot minimaal 1100 N/mm^2. Hij mag pas breken na 1220 N/mm^2.

Ik heb al een doos van 12.9 M8 bouten. Maar deze zijn niet geschikt. Het schroefdraad begint meteen onder de kop. Ik zal van de week even bellen voor bouten met de juiste afmetingen en de prijs voor een set.

Gr, Pim
Reply With Quote