View Single Post
  #1  
Old 08-06-2022, 07:35
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default ratelen motor onder belasting vanuit lage toeren

Beste allemaal,

Ik zit met een vervelend probleem bij onze VW Passat 35i uit 1992.
Sinds een aantal weken komt er een vervelend blikachtig geratel uit de motor onder belasting. De motor loopt overigens buiten de ratel om perfect.
De ratel treedt op tijdens flinke vermogensvraag vanuit lage toeren. Bij stationair draaien, rijden zonder vermogensvraag of met de koppeling ingetrapt is de ratel er niet.
Ik kan niet echt herleiden waar dit nu door komt.
Ter info is recent de koppakking vervangen. Niet veel later hierna is het ratelen begonnen.
In een poging de ratel te verhelpen heb ik recent de oliepomp vervangen en het ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld. Dit mocht beide niet baten.
Bij de uitbouw van de carterpan zag deze er overigens nog erg schoon uit, wel wat witte sludge, maar geen metaalsplinters o.i.d.
Olie (10W40) en filter zijn ook nieuw.
Als ik ga googelen lees ik veel berichten over krukaslagers, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dit soort blokken zijn deze zelden defect en de auto is altijd goed onderhouden.
Wel valt me op dat de auto momenteel stationair een beetje hoog draait en als ik met remmenreiniger in de weer ga rondom het gasklephuis, beïnvloed dat de stationairloop. Zelf denk ik dus aan een vacuumlek ergens, maar kan dit ook de ratel veroorzaken?

Wie heeft de gouden tip? Zelf las ik ook al iets over vacuumvergroeging defect op de ontsteking, maar ik zie niet in hoe dit moet leiden tot ratelen.
Is dit dan het zogenoemde 'pingelen'?
Reply With Quote