View Single Post
  #9  
Old 31-08-2015, 20:48
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Dit is een interessant thema. Te meer omdat men in België, Duitsland en Frankrijk helemaal door aan het draaien is. Golfjes 1 GTI met stalen bumpers gaan er in gerestaureerde of goede originele toestand momenteel tussen de 20.000 en 30.000 weg.
En ik voorspel: binnen nu en 5 jaar ligt de prijs voor zo'n auto op 40.000 - 50.000. Waarom? Omdat iedereen die zo'n ding wil hebben er nu het geld voor heeft, én omdat de vraag de afgelopen jaren is verdubbeld en het aanbod minstens gehalveerd. Kijk maar eens de toelatingsstatistieken in Duitsland.

In NL liggen de prijzen beduidend lager, zeker bij taxaties.

Ik houd dit al jaren in de gaten en volgens mij gaat het nu echt een keer gebeuren: de GTI gaat ontdekt worden door het grote publiek, waar helaas ook mensen met veel geld en minder passie voor n vroege GTI hebben.

Als je kijkt naar de prijzen in toestand 2 volgens Classic Data (Duitsland) zijn de GTI's ten opzichte van maart 2015 nu met praktisch 50% in waarde gestegen (was 8.200 is nu 12.100).

Binnen de Duitse Golf 1 club nemen we deze trend al een tijdje waar en op de grotere oldtimer beurzen verbaas ik me elk jaar opnieuw over enkele GTI's (niet eens de echte oude types) die in te slechte toestand voor te veel geld van eigenaar wisselen.

Ik ben het volledig met TurboJo eens dat een restauratie een gigantisch vermogen kost. Maar zelfs voor een Golf 1 GTI gaat dit zich een keer terugbetalen, mocht je ooit in de situatie komen dat je hem zou moeten verkopen om wat voor reden dan ook.

De latere GTI's met plastic bumpers brengen beduidend minder op, behalve de Franse 16V Oettinger en de Pirelli's (al heb ik die hype persoonlijk nooit begrepen).

We moeten niet vergeten dat de Golf 1 GTI een echt icoon is en een nieuwe trend heeft neergezet destijds. Dat wordt ook eindeloos herhaald in elk artikel waarin je hem terugziet. Dit is de kracht van herhaling, en langzaamaan ontdekken steeds meer mensen dit. Niet alleen meer de mensen die er vroeger eentje hebben gehad, in de sloot gereden hebben of nog steeds hebben...
Reply With Quote