View Single Post
  #161  
Old 18-01-2022, 09:29
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Het is alweer een 'tijdje' geleden dat ik een update gedaan heb maar we hebben niet stil gezeten.

Er is inmiddels veel gebeurd aan de motor en aan de aanbouwdelen. Alle aanbouw delen zijn gestraald, zover nodig gereviseerd en opnieuw gespoten.

Bijgaand de foto's van de vers gespoten aanbouwdelen.

De dynamo had ik al gereviseerd maar nooit voorzien van een nieuw laklaag dus dat nu maar gedaan. Dynamo weer uit elkaar gehaald en alles gespoten.




Startmotor is met vierkante aansluiting, na mijn weten een typisch Swallowtail detail.







Ontsteking:




Steekassen voorzien van nieuw vet en nieuwe laklaag:




Tevens nieuwe draagarmen, rubbers en fusee's. De originele fusee's zijn nog met 15 mm aansluiting en 2 bouts bevestiging. Nieuwere types zijn met 17 mm aansluiting en 3 bouts bevestiging. Ik heb wel de 15 mm aansluiting behouden maar wel met 3 bouten bevestigd ivm de stevigheid.

Boven nieuw, onder oud.




Rubbers en fusee's gemonteerd:




Ruitenwissermechaniek:




Verder nog vele aanbouw delen gestraald en gespoten. Te veel om individueel op te noemen:







Nog meer onderdelen. Onderste onderdeel is de aanzuiging voor het luchtfilter wat op het uitlaatspruitstuk zit en deze heb ik met hittebestendige verf gespoten tot 350 graden. (weet de naam ff niet van het onderdeel)




Dan nu verder met de daadwerkelijke motor.

Kop is gevlakt, klepzetels zijn gefreesd en er zijn nieuwe klepgeleiders gemonteerd. Tevens is de kop gestraald:




Kop weer klaar om gemonteerd te worden met nieuwe uitlaatkleppen. Alle kleppen zijn ook weer opnieuw geslepen zodat ze weer goed afdichten op de geslepen zittingen:




Met het stellen van de kleppen moesten een aantal stelen iets korter gemaakt worden. Dit werd in de draaibank gedaan:




Hier zit de kop weer in elkaar met inloopolie en alles op het juiste moment aangehaald:




Het onderblok is ook gestraald, afgevlakt en opnieuw gehoond.







Close up:




Daarna weer in de wasmachine en voorzien van een nieuwe laklaag. Ook komen er nieuwe vriesdoppen in omdat de oude toch alweer bijna 50 jaar oud zijn en nieuwe doppen nog geen euro kosten. Alles weer mooi fris.








Dit was het voor nu. De komende week (en) ga ik weer bezig om het onderblok weer op te bouwen. Alle bestelde onderdelen zijn nu binnen dus het zou allemaal voorspoedig moeten lopen.
Reply With Quote