View Single Post
  #47  
Old 19-10-2020, 20:44
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3

Inderdaad, met die waarden kan je wel stellen dat de afdichting tussen zuiger en cilinder in orde is.

Normaal is gaat dat regelen sneller, dat zou je niet mogen zien. Want ongeacht de compressie, dit is iets dat hij continu doet. Hij gaat continu de ontsteking vervroegen tot hij klop detecteert, en dan weer klein beetje terugstellen om zo altijd op de rand van kloppen te werken. Je zal dus ook meer vermogen hebben als je 98 of 102 (in duitsland) tankt ipv 95.


Ik weet dat je er altijd 98 mee tankt, maar wat ik me ook afvraag en gelezen op wikipedia, dat er inderdaad met een hoger octaan gehalte benzine ook een hogere compressie verhouding gekozen kan worden.
Als dat zo is, dan zou "slechtere" bezine lees 95 je auto nog slechter moeten doen lopen.
En als dit dan weer zo is, dan zou je de conclusie kunnen trekken dat alles goed is op de compressie verhouding na, en dus een verkeerde koppakking.

Of zit ik nu heel scheef te denken.

http://www.wilmink.nl/wilmink/produkt/kopvlakken.html Deze kwam ik nog tegen
https://www.mvwautotechniek.nl/compressieverhouding/ en hier staat beschreven hoe je de compressie verhouding kan uitrekenen

Ook zat ik nog te denken om te kijken of je BDP (bovenste dode punt) wel echt correct is. Zou niet weten waarom het niet het geval zou zijn, maar je weet maar nooit.
Dit zou je kunnen nakijken door een plastic staafje of iets in het gat van de zuiger van cil 1 te zetten (wel iets wat niet kan breken en er niet in kan vallen) en dan draaien tot hij niet meer beweegt, en dan halverwege het moment gaan zitten tussen dat hij weer naar beneden gaat en naar boven komt. Dan kan je ook op dat moment kijken of je nokkenassen correct staan.

Het is misschien een "not so sofisticated way", maar dit puur om op een andere manier naar de boel te kijken zonder de hele motor open te halen.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote