View Single Post
  #2622  
Old 10-08-2020, 21:57
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Een kleine update van de afgelopen tijd! Er valt altijd nog wat te verbeteren

Een probleempje wat ik in Assen had, en later ook op de straat, is dat de afstelling van het koppelingspedaal verloopt. Dit is niet echt handig want zo kon ik dus niet meer lekker schakelen en kwam ik gelukkig nog net thuis.

De boosdoener was snel gevonden:






Het rubber wat tussen de bak en de kabel zit vervormt helemaal, omdat de drukgroep van deze koppeling een stuk zwaarder is.
Maar dat is vrij simpel op te lossen, ik heb een aluminium bus gemaakt wat het probleem moet verhelpen, comfort hebben we niet nodig .






Next was het checken van de bumpsteer. Ik heb aangepast draagarmen onder de auto zitten, met extenders voor de fusees, wat het rolcentrum weer wat omhoog moet brengen. Hierbij hoort ook de flip-kit voor de stuurarmen, die nu onderop ipv bovenop het fusee gemonteerd worden, om zo de bumpsteer te minimaliseren.
Ik heb echter nooit gemeten hoeveel dit nu is, en omdat ik de auto nu met het sper wat zenuwachtig vind vond ik dit een mooi moment om dat eens te checken en evt. te verbeteren, door de stuurarm hoger of lager op het fusee te plaatsen dmv. shims.

Dus eerst maar eens een DIY-bumpsteer gauge gemaakt:







Ik moet zeggen dit werkt echt bijzonder goed! de variatie in metingen zat binnen de 2 tienden.
Bij de meting met hoe het zat heb ik toch nog wel wat bumpsteer gemeten.
Om te zien of de stuurarm hoger of lager moest heb ik deze bovenop het fusee gemonteerd (hoe het origineel zit) om een groot verschil te krijgen.
De bumpsteer ging nu de andere kant op wat mij zegt dat ergens tussen de twee punten de ideale stand zit. Echter is dit juist de plek waar het fusee zelf zit.. Maar ik heb nog een kleine verbetering kunnen maken.

In het fusee zit een bus met een schuine spacer, die er voor zorgt dat de uniball ruimte heeft om te bewegen. Deze schuine kant heb ik compleet weggehaald, zodat de stuurarm dichter tegen het fusee aan komt, Hiervoor moest ik wel het fusee afronden om zo weer ruimte te creeren voor de uniball:
Hoe het zat:



Na de aanpassing:



De bumpsteer is nog niet weg maar wel een stukje minder!
Gek genoeg was het verschil aan de passagierszijde een stuk groter dan aan de bestuurderszijde. Hieronder zijn de verschillende metingen te zien.

Passagierszijde
1 Voor (Hoe het zat onderop)
2 Stuurarm bovenop (hoe het origineel zit)
3 Na (Hoe het nu zit)



Bestuurderszijde:
1 Voor (Hoe het zat onderop)
2 Na (Hoe het nu zit)




Morgen (Dinsdag 11-8) eind van de middag heb ik van 17:00-19:00 uur op Zandvoort geboekt om e.e.a. weer te testen! Zal ook een goede test zijn qua koeling met dit weer..

Verslag volgt uiteraard!
Reply With Quote