View Single Post
  #554  
Old 26-04-2023, 20:02
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Smile

Vandaag weer een middagje naar Zolder geweest, de eerste keer sinds ik deze winter de 02A heb ingebouwd.
Ook zit er een nieuwe hoofdremcilinder op waarmee ik hoopte dat de problemen van vorig jaar eindelijk eens over zouden zijn.
Nou, al bij het wegrijden in de paddock merkte ik dat het pedaal wederom diep zakte en het 'stick-slip' gevoel was er ook nog steeds.
Toch de baan op gegaan om alles warm te rijden. Er zat nog een kartonnetje voor de oliekoeler zodat de olie beter warm zou worden, want het was best koud aan het begin van de middag.
Na een aantal rondjes warm rijden de pit in gegaan om de banden af te laten. Gestart op 1,5/1,6 voor/achter, gebaseerd op data van vorig jaar, en na de eerste sessie afgelaten van 2,1 naar 2,0.
Ik merkte al wel meteen minder gepiep van de banden en overall nog aardige grip, maar ik was nog niet voluit gegaan.
Na een code rood naar de paddock en besloten de remmen te ontluchten. Dit gaf al een iets hoger pedaal.
Remkracht was wel gewoon in orde. Hoewel het pedaal nog niet zo hard is als ik wil, was er nu veel beter mee te rijden.

In de tweede sessie lekker gas kunnen geven, zelfs mijn baanrecord van vorig jaar verbroken met een 2:03,70 (was 2:04,29 op oude Toyo's).
Ik had het kartonnetje voor de oliekoeler reeds verwijderd en waar de olie in sessie 1 110 graden was (niets mis mee), bleef deze nu de rest van de dag rond de 100°C, als de motor warm was uiteraard. Wat ook opviel was dat de koelvloeistof ook veel koeler is als normaal.
De nieuwe setup, oliekoeler en Mocool additief helpen dus goed, want nu stond de wijzer weer recht omhoog, waar hij voorheen altijd (ook met de KR) op 3/4e stond.
De banden wederom afgelaten van 2,1 naar 2,0 bar.

Na tien minuutjes pauze tijd voor de derde sessie die weer afgebroken werd door een rode vlag. Toen langer gepauzeerd en gemerkt dat de oliekoeler aansluiting olie verloor. Deze weer vaster gezet voor de vierde sessie.
Ook had ik de 'steun' die onder het gaspedaal zit verhoogd want ik merkte dat er geen 'pedal to the metal' gevoel was bij vol gas.
Vol gas is namelijk al zonder dat je het pedaal vloert. Als je meer kracht zet, duw je het pedaal naar beneden maar de gasklep kan niet verder open, dus je zet de kabel onnodig onder spanning. Dit rijdt niet echt fijn.
Er zit volgens mij iets niet goed met de aansluiting van de gaskabel door het schutbord. Daar heb ik het doorvoer rubber verwijderd maar misschien niet de goede terug geplaatst ofzo. Ik zal hier morgen een foto van maken.
Anyway, omdat ik die steun veel te los had gedraaid vloog die al in de eerste ronde door de auto. Snel gestopt en eruit laten halen, daarna meteen weer verder.

Ondertussen begon de bak ook een beetje moeilijk te doen. Sowieso was in zijn 4 trekken al niet altijd lekker makkelijk, maar nu begon ook van 2 naar 3 steeds moeilijker te doen. Het kostte me zoveel tijd dat anderen op dat punt gewoon meer snelheid konden maken en ik sneller ingehaald werd. Terugschakelen ging dan wel weer beter, alleen heb ik hem wel 2x met een luid KRAAK geluid in zijn 2 geramd, terwijl de bak normaal vrij stil is.
Ik hoop dat het de afstelling is, want mijn 2Y bakje was veel trefzekerder wat dat betreft. Of het is de olie, ik gebruik nu Motul LS3 Gear, wellicht is die niet geschikt voor echt track gebruik.
Na nog een rode vlag omdat er een Golf 5 zonder neus en een BMW met een deuk achterop in de grindbak stonden weer gestopt om de oliekoeler te checken. Hier kwam nu nog meer olie uit, oh oh oh.
De rubberen ring van de aansluiting op de oliekoeler was te hard aangedraaid en kwam er nu uit (vreemd want ik had hem maar een tikje gegeven). Daar liep dus aardig wat olie weg. Die ringen had ik niet vernieuwd bij het opnieuw plaatsen van de slangen, en door het gebruik van vorig jaar zijn ze dus toch niet bestand geweest tegen nogmaals aandraaien. Maar dit kan relatief makkelijk gefict worden natuurlijk.

Uiteindelijk nog een keer de aansluiting vast gedraaid zonder de rubber ring te verdraaien, en toen was de dag al om. Bij het terug rijden naar de aanhanger kwam er ineens een schuren geluid uit de bak... bij het intrappen van de koppeling was het weg.
Ik *hoop* dat er een steentje oid in het huis zit want anders kan ik die %^&^%^& bak er weer af halen om te controleren

Ondanks alles (de rode vlaggen waren overigens maar erg kort, tegen de tijd dat ik uitgestapt was reden ze alweer) was het toch een leuke dag en ging hij weer als de brandweer. Ook de banden was ik dit keer wél tevreden over en ik heb gemerkt (omdat ik op een gegeven moment erg aan het stampen was met dat hok) dat ze bij oververhitten (en oversturen) grip gaan verliezen, maar ik heb geen enkel gepiep gehoord vandaag, zelfs niet als de achterkant weer eens uitbrak bij aanremmen. Wellicht dat asfalt temperatuur hier ook een grote rol in speelt en ze maar een kleine windows hebben waarin ze echt goed werken.
Ik ga de data die ik heb (niet veel want mijn schoonpa alles laten meten schiet niet op :P) vergelijken met die van vorig jaar.

Helaas wilde de GoPro niet aan, dus heb ik geen on-board filmpjes kunnen maken. Wel jammer want er waren best leuke 'gevechtjes' met anderen die ongeveer even snel waren. Ook kwamen snellere deelnemers me op de rechte stukken makkelijk voorbij, maar ik had er theoretisch in de bocht een paar aan kunnen tikken omdat ze daar langzamer waren. 1 Porsche maakte het zelfs zo bont dat ik echt mega hard moest remmen, want hij ging als een slak door een chicane heen die je relatief makkelijk kunt pakken...
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote