View Single Post
  #1  
Old 02-09-2019, 08:21
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default Golf Mk2 1.3i -> 1.8 G60

Dag Medeforummers!

Mijn naam is Robert (22) uit het altijd rustige Voorst bij Apeldoorn en Zutphen. Vers afgestudeerde Automotive Engineer. Ik lees al enkele jaren mee op het Forum, maar heb mij nooit echt goed voorgesteld. Dus bij deze:

Ondertussen ben ik al weer 3 jaar eigenaar van een roestvrije, Kersenrode Golf Mk2 uit 1990. Het is een import Duitser met een 1300 injectiemotor en origineel met 4-bak, maar deze is al snel gewisseld voor een 5-bak.

Onderstel is volledig omgebouwd naar dat van een 16V GTI en staat sinds twee weken op een set KW Variant 1 Coilovers. Flink verschil met het lekke FK setje waarop ik hem gekocht heb! Qua schoenen staat de golf op een set Ronal Turbo's [15x7J] met Toyo R1R rubber.

Hier wat foto's bij het verhaal:


















Het toekomstplan:


Hoewel ik er absoluut geen erger in heb dat er maar een 1.3i in de auto ligt, want die komt (in de toeren danwel ) verrassend goed mee met het verkeer, kriebelt het nu wel om de Golf wat meer pit te geven.

In de eerste instantie was het plan om een ander 1300 blok enigzins op te peppen in de vorm van hoge compressie zuigers, ITB's, Flowen adhv Solidworks analyses en het geheel Standalone laten draaien.

Dit was echter de afweging tussen het hebben van een unieke ombouw of het hebben van een écht rappe auto.

Toen kwam, nogsteeds in de smallblock spirit, de G40 op het oog. Klein, licht maar een redelijk vermogen dat ook nog eens vrij makkelijk op te schroeven is. Daarbij ook nog eens vrij uniek, gezien meesten hier niet de moeite/tijd voor willen nemen. Toch nam na enige tijd de twijfel toe, want voor hetzelfde geld zou er iets met veel meer vermogen in kunnen.

Omdat een 20vt voor mij geen optie is, gezien ik de auto graag OEM+ wil gaan bouwen, zat de twijfel op een 16V swap of een G60.

Die tweede kwam een week geleden toevallig op mijn pad! Hoewel deze origineel uit een Corrado komt, heb ik voor een redelijk zacht prijsje het complete blok met alle aanbouwdelen, de versnellingsbak, assen, intercooler, voorbalk en de complete kabelboom met ECU kunnen kopen.

Deze dan ook afgelopen zaterdag opgehaald met de caddy van m'n vader:




Zoals eerder vermeld is het plan een OEM+ inbouw van deze motor. Blok zal helemaal uit elkaar gaan en gereviseerd worden. Alle aanbouwdelen daarbij natuurlijk ook!

Binnenkort zal ik wat meer foto's van de PG motor uploaden!
Reply With Quote