View Single Post
  #3  
Old 20-12-2020, 13:10
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

5 maand geleden is de koppeling vervangen.
Dit heb ik laten doen in een merk-onafhankelijke garage.
Ik had hen gezegd dat als ze iets tegen kwamen dat oud was of waar er olie lekte, dat ze dat dan mee mochten/moesten vervangen.
Ze hebben toen naast de koppeling ook de volgende zaken vernieuwd/vervangen :
- olie keerring tussen versnellingsbak / motoras
- dichtingen tussen versnellingsbak / aandrijfassen
- nieuwe stofkappen op de homokineten

Het hele onderhoud had met best wat geld gekost.
Daarom dat ik het deze keer ook zelf wil doen.

Ik ben vrijdag weer effe langs geweest in die werkplaats. De man vertelde mij dat zijn collega aan de auto had gewerkt. Maar hij herinnerde zich dat rode oude golfje nog.
Hij zei dat enkel de stofkappen van de aandrijfassen vervangen werden. Aan de homokineten zelf hadden ze niets gedaan.

Ik weet het dus ook niet met zekerheid.
Hebben ze in de werkplaats ergens iets met die stofkappen fout in elkaar gezet ….. ik denk het niet want het golfje heeft 4.000km probleemloos gereden.
Is er misschien te weinig vet in gedaan ….. zou kunnen.

Ik kan dat allemaal nooit weten.
Omdat ik ook niet weet hoe lang en hoe fel de stofkappen stuk waren voordat deze vervangen werden.

Een discussie met de garage is zinloos.
Ik vermoed dat de homokineten versleten zijn. Zij beweren dat ze daar niets aan gedaan hebben.
De auto heeft 172.000km gelopen. Dus het kan perfect zijn dat de homokineten gewoonweg inderdaad net nu versleten zijn.
Ik zal ze dus dienen te vervangen.

Ik vraag me enkel af hoe ik dat met zekerheid kan testen, alvorens ik een arsenaal aan dure onderdelen bestel …… zeker als daar onderdelen bij zijn die ik niet nodig zou hebben.


Hoe kan je testen of het de homokineet is aan de linkerzijde of aan de rechterzijde?
Hoe kan je testen of het deze aan de versnellingsbakzijde ofwel aan de wielzijde is?

Er zitten 4 homokineten op. Hoe weet je met zekerheid of er eentje stuk is. En zo ja, dewelke van de 4.
Reply With Quote