View Single Post
  #563  
Old 16-10-2020, 10:53
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Grens opzoeken kan, maar het moet wel vertrouwd blijven.
Grootste punt van bijv. een vr6 of r32 is dat de motor ver naar voren geplaatst moet worden (compacte motor, maar breder dan een 6 in lijn) omdat je anders met je aandrijfassen niet mooi voor je fusee uitkomt. Je zwaartepunt ligt dus verder naar voren, waardoor je aslast omhoog gaat.


Ben het wel met je eens dat je het goed moet doen. Ik bekijk het volgens het oogpunt van een ingenieur. De hoogte van een auto is daarbij volkomen legaal om aan te passen, net als met ballast gewicht rondrijden. Ik ben in de sport zelfs niets anders gewend. Wat je enkel doet is druk van de vooras weghalen door het meer naar achteren te verplaatsen. Meer is het niet. Is weinig marge aan. Maar goed, dan moeten er wel schroefveren onder zitten. Verder kan je als je het serieus aanpakt ook het motorblok kantelen en vooral niet vergeten de olie pickup in het carter mee aan te passen. Dan kan je hem strakker tegen het schutbord aankrijgen en toch de assen goed recht krijgen. Je moet alleen meer afwijken van de standaard voorzieningen.

[rant aan]
Maar goed, ik erger me dan ook nogal aan de RDW en de mensen die er werken: Ik reken zelf alles door en weet daarom te onderbouwen wat wel en niet kan met data. Dat is alleen bijna altijd te hoog gegrepen voor de degenen waarmee ik te maken heb. Maar ik ben dan ook niet de standaard bezoeker bij de RDW. Aslast is namelijk door de fabrikant vastgesteld.... Voor standaard assen. Wanneer je echter de assen verstevigd, de ophanging braced en de krachtberekeningen ook kunt aantonen met data, maken ze nog steeds gebruik van de standaard asdruk. Das gewoon dom.

Dat gezegd hebbende: Voor het meerendeel van de mensen is vasthouden aan wat er in de boekjes staat een goed idee. Dat voorkomt brokken.Maar een voorbeeld van een keverchassis met een eigen opbouw waarbij er geen gebruik is gemaakt van de betreffende "balkjes". Maar er wel een chroom molybdeem 10 punts rolkooi ( 6 poten normaal + 2 poten voor de voorophanging en 2 rondom de motor+ doorbars en dergelijke), verstevigde bodemplaat (triple skinned dorpels). En je raad het al: afgekeurd. Data laten zien: Maakte niet uit. Krachtberekening: maakte niet uit. Hamer gepakt en laten zien dat dat zelfs op de dorpel niet uit maakt: maakte niet uit. Dus ook al bouw je een overtreffende trap in qua veiligheid, dan nog maakt het niet uit bij de RDW stations waar ik geweest ben. En dan praten we over Nieuwegein en Lelystad. Vooral van de laatste had ik meer verwacht.... Vooral als je dan bedenkt dat ze veiligheidseisen keuren....
[rant uit]
Reply With Quote