
15-07-2010, 16:49
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
|
|
Wat ik gemerkt heb bij mijn vacuumgevormde filterbak op mijn keihin carbs;
Als je het deksel van de filterbak te dicht op de kelken hebt zitten en de inlaatkant van de filterbak aan de zijkant (zoals hier), dan krijg je dat de eerste cilinder een groot deel van de lucht wegzuigt. Cilinder2 zuigt een deel van de overgebleven (wervelende) lucht weg, cilinder 3 net zo, de rest is voor cilinder 4.
Bij hogere toerentallen is de inlaat van de filterbak niet groot genoeg om de lucht voor alle 4 de cilinders te leveren, en de boel gaat smoren. De doorlaat mag een flinke factor groter zijn dan de vlinderklep om smoren te voorkomen, of je moet een taps toelopende filterbak maken om te zorgen dat de drukpulsen van de kelken de luchtstroom niet ernstig verstoren.
Bij de ouderwetse Sorg/ Debielas (  ) filterbakken zie je ook dat de lucht niet van de zijkant komt, maar van bovenaf.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
|