Thread: vet
View Single Post
Old 22-11-2004, 16:20
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Kan ik dan volstaan met de melding 'ik dus wel'? (kopervet).

Waarom smeer je immers het 'wrijvingsvlak' van de kopbouten in met kopervet? Omdat je anders nooit met het juiste moment vast kunt zetten: De afschuifspanning van een met 40Nm aangetrokken kopbout is zonder kopervet hoger dan 60Nm, en dus lijkt de kop reeds goed aangetrokken.. Het gaat toch niet om de kracht waarmee de bout over het vlak draait, maar de kracht waarmee de bout tegen het vlak drukt.

Door kopervet op de bol-kop van je bout te gebruiken zorg je ervoor dat je de bouten makkelijker los kunt krijgen. Als de bout met genoeg kracht op de velg drukt, loopt ze echt niet 1-2-3 los.

(er is bij mij nog geen met kopvet ingesmeerde wielbout of kopbout los-gelopen).

Kopbouten smeer je in om te voorkomen dat je ze niet meer los krijgt....bovendien zijn die aan heel andere krachten onderhevig dan een wielbout...die word met draaien belast.....die word zijdelings belast noem maar op........wringbelasting zeg maar, een kopbout word alleen op trek belast. Daarnaast is het prettig als een kopbout redelijk makkelijk losgaat mocht het nodig zijn. Wel eens een gebroken kopbout uitgeboord?

Om die reden word kopervet gebruikt en geen EP vet of wat dan ook, want dat verdwijnt en zit de zooi nog vast..

Tja en ik zeg niet dat je het niet op de bolkop van de bout mag smeren, ik zeg dat je het niet op en in de schroefdraad mag smeren, das heel wat anders he.....bovendien zei ik ook dat *een geringe hoeveelheid kopervet* of nikkelspray geen kwaad kan, maar gewoon vet is uit den boze..

Nogmaals het maakt mij niet uit, maar ik zou het dus zelf niet doen en een ander ook niet aanraden......
Reply With Quote