View Single Post
Old 12-02-2010, 20:00
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!

Quote:
Originally Posted by Jetta MaNiA
Wij hebben nu een TDI sinds een week of 3.

Aldoor 90 graden bedrijfstemp, nu opeens 70. En als ik in het dorp rijd, er zelfs nog flink onder.

Ik kan de bovenste slang gewoon beetpakken, is wel warm, maar normaal brand je je handen eraan.

Ga morgen thermostaat vervangen denk ik.

Quote:
Bij temperaturen rond het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat. Dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiator wel warm-heet is, terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft.

Dat dus.