View Single Post
Old 28-01-2010, 20:15
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by patateke
Voor het opwarmen van een koud interieur en evt. de motor is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Deze energie kun je no way met je accu alleen opwekken.
De waterverwarmers van eberspacher en webasto laten koelwater circuleren met een klein pompje en schakelen de (bestaande) kachelmotor in. Het is een soort mini HR-keteltje. Met een klein elektrisch pompje wordt diesel/benzine aangevoerd en in een verbrandingskamer tot ontbranding gebracht. Rondom de verbrandingskamer circuleerd koelwater.

Er zijn ook nog wel wat andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld op de wat oudere volvo's uit Zweden, zie je vaak een elektrische motor verwarming. Dit is gewoon een verwarmingselement op 220 V wat ergens in de motor is geplaatst. Je moet dan natuurlijk wel stopkontakt in de buurt hebben....

Volgens mij heeft vw nog een systeempje gehad namelijk een warmtebuffer in het koelsysteem. Het een soort van grote thermosfles. Het werkt als volgt: bij een warme motor circuleerd er warm koelwater door en als je de motor afschakeld blijft er warm water in de thermosfles wat na 24 uur nog steeds een behoorlijke warmte heeft (bv. 45 graden) als je dan start en wegrijdt, komen motor en interieur snel op temp.
Ik heb echter zo'n ding nog nooit in levende lijve gezien en ik zou ook niet weten wie ze leverd(e).
Misschien weet iemand hier er iets meer over??

Nobody??
Reply With Quote