View Single Post
  #53  
Old 22-12-2009, 21:34
RS_Rick's Avatar
RS_Rick RS_Rick is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2007
Posts: 466
Default

Beste oplossing in die zin: ik ben zelf niet zo'n enorme poetsverslaafde en ik zie mezelf dus ook echt niet elke week op m'n knietjes met een emmertje water m'n wielen soppen en vervolgens met Unipol poetsen. No offence naar de mensen die dat wel doen, maar zo ben ikzelf simpel weg niet.

Dan is afdraaien en daarna het blanke staal afdichten met een blanke lak laag een zeer goed alternatief in mijn ogen. Het geeft een mooie 'bling-bling' glans (oke: polijsten glimt nog mooier, maar dit is zeker niet slecht) en het is daarnaast onderhoudsvriendelijker.

Hoe ik het met mijn wielen heb aangepakt (die zagen er minstens net zo gehavend uit als de jouwe, qua oxidatie):

- met verfafbijt de oude lakken er goed vanaf halen tot er blank metaal over is;
- de oppervlakten die in kleur moeten in de primer zetten;
- daarna de lak eroverheen;
- daarna pas de wielen naar de metaalbewerker brengen ('netjes' spuiten en van alles afplakken hoeft dus niet, de overspray wordt er simpelweg vanaf gedraaid);
- de wielen na het afdraaien HEEEEEEL goed ontvetten met terpetine (tijdens het draaien wordt het wiel namelijk geolied, zodat de beitel niet oververhit raakt. Dit troep moet van het wiel af alvorens het blanke lakken. Net zo vaak ontvetten met een oud (of nieuw, wat jij wilt) wit t-shirt tot dat er geen zwart van de olie meer van de wielen afkomt;
- de scherpe randjes na het afdraaien met een fijn, maar droog waterproof schuurpapiertje afhalen. Je kunt je voorstellen als het wiel rechtsom op de draaibank draait, dan 'hapt' de beitel aan de ene kant van de gaten in het wiel, terwijl aan de andere kant de beitel gladjes 'het gat in' loopt. Aan die kant van het 'happen' kan de verf daar ter plekke wat beschadigen/chippen, dit kun je nu bijwerken door lichtjes op te schuren en de scherpe kantjes eraf te halen. Hierdoor blijft straks ook de blanke lak beter zitten op deze randen.
- dan als laatste de wielen netjes blanke lakken. Zorg ervoor dat er een flink aantal laagjes blanke lak overgaan, om te voorkomen dat bij het eerste de beste steentje dat het wiel raakt, de blanke lak beschadigd raakt waardoor oxidatie weer vrij spel heeft.

Het draaien van mijn wielen heeft zo'n 160,= gekost (polijsten kost dan misschien niet zo veel, maar daar ben je dan weer ontzettend veel tijd en werk aan kwijt), helaas niet echt bij jou in de buurt, maar in de omgeving van Den Haag.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes ermee, het resultaat zal hoe dan ook super worden denk ik!
Reply With Quote