View Single Post
  #266  
Old 30-11-2009, 17:05
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Peiling van de Hond zuigt !!
(vast en zeker afgenomen onder Linksen en treinreizigers ...)

Quote:
Uitslag Autoblog kilometerheffing enquête
(Gepost op Monday, 30 November 2009 om 15:50)

Over de kilometerheffing is inmiddels zoveel gezegd en geschreven dat we het bijna zat zijn. Toch moeten we toegeven dat Camiel Eurlings met dit voorstel nu eens wel de ballen toont die al zijn voorgangers (en dat zijn er veel geweest) niet hebben getoond. Wat dat betreft kunnen we alleen maar ons petje afnemen voor de verkeersminister. Let wel: dat zegt nog niets of we het inhoudelijk ook goede plannen vinden. We vonden het ook veel belangrijker om nu juist jullie mening over de kilometerheffing te horen: tijd voor de uitslag van de Autoblog kilometerheffing enquête.

Tekenend is dat vooral diegenen die privé een auto rijden de enquête hebben ingevuld. Maar liefst 64% van de respondenten heeft aangegeven privé te rijden en daarmee dus straks ook zelf de kilometerheffing te betalen. Dat doet blijkbaar nu alvast pijn in de portemonnee, want de respondenten zijn heel duidelijk of ze een dergelijke heffing zien zitten.

Ben je voor/tegen het beprijzen van autogebruik in plaats van autobezit (zoals bijv. een KM-heffing)?

* Tegen (62,8 %)
* Voor (33,6 %)
* Weet niet (3,6 %)


Jaarkilometrage

De meest opvallende antwoorden kwamen toch wel uit de vraag of we minder denken te gaan rijden als gevolg van de kilometerheffing. Het overgrote merendeel geeft aan dat dat niet kan. Nog geen 15% denkt door de kilometerheffing minder te gaan rijden, waarmee het idee dat de kilometerheffing de files zal reduceren stevig onderuit wordt gehaald. Dat er een groep is (20,5%) die de extra kosten niet interesseert is uiteindelijk niet zo verrassend. Als je in een duurdere (en nieuwere) auto rijdt, dan is de afschrijving al zo stevig dat de overige kosten er verder amper toe doen. Voor een BMW 550i bijvoorbeeld (20.000 km per jaar) bedragen de geschatte brandstofkosten 220 euro per maand, terwijl de geschatte afschrijving bijna 2000 euro per maand is.

Het meest opvallende is toch wel dat 65% aangeeft niet minder te kunnen gaan rijden in hun situatie. Natuurlijk is er een vrij grote groep die simpelweg op vaste tijden op het werk moet zijn: iedereen die met roosters of openingstijden werkt zit daar aan vast. Echter ook diegenen die kinderen naar- en van kinderopvang of school moeten brengen zitten in een strak tijdsschema. En daar is de auto nu juist zo handig. Toch is deze groep van 65%, die niet minder kan rijden, erg interessant: waarom kunnen ze de auto niet laten staan en wat zou de overheid daar aan kunnen doen?

Minder rijden kilometerheffing

Als we de totalen doorrekenen, dan blijkt de kilometerheffing nauwelijks tot een vermindering van het aantal kilometers te leiden. Het totale kilometrage over alle respondenten daalt met slechts 3%. De gemiddelde stijging van het wegverkeer per jaar is 2%, dus met de invoering van de kilometerheffing krijgen we de files terug die we 1,5 jaar geleden hadden. Dat lijkt dan ook niet heel erg veel zoden aan de dijk te zetten.

Wellicht kunnen de overstappers naar andere vervoermiddelen wel voor de broodnodige vermindering van de files zorgen. De 46,6% die overweegt een klassieker (van voor 1985) te gaan rijden zullen daar uiteraard niet aan bijdragen. Het valt overigens te bezien of er daadwerkelijk veel mensen in auto’s te gaan rijden die over het algemeen geen airbags, geen airco, geen ESP, geen elektrische ramen en beduidend minder comfort bieden. Een overstap naar de motor is wellicht nog oncomfortabeler, maar wel heel veel goedkoper en je kunt er mee tussen files doorrijden. Alleen jammer dat motor rijden niet echt de veiligste hobby is die je kunt kiezen. Het reizen per openbaar vervoer is (verkeerstechnisch) veiliger en je ontmoet er allerlei ontzettend interessante mensen. Toch zou slechts 8,1% een overstap naar het OV zien zitten.

Overweeg je een motor te gaan rijden (waarvoor geen kilometerheffing verschuldigd is)?

* Nee (64,0 %)
* Ja (36,0 %)

Overweeg je een klassieker van voor 1985 te gaan rijden (waarvoor geen kilometerheffing verschuldigd is)?

* Nee (53,4 %)
* Ja (46,6 %)

Overweeg je om meer met het openbaar vervoer te gaan reizen?

* Nee (91,9 %)
* Ja (8,1 %)

De Nederlandse overheid staat nu niet bekend als daadkrachtige partij die complexe projecten effectief weet te managen. Specifiek het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft met de betuwelijn, de HSL en de tunnels op de A73 niet laten zien dat ze echt grip hebben op dit soort trajecten. Strikt genomen kunnen we het Camiel Eurlings niet kwalijk nemen, hij heeft de projecten ook maar van voorgangers geërfd. Met een onbeschreven blad beginnen is hem ook niet gegund, 88,3 % denkt niet dat het mogelijk is om een fraudebestendig systeem voor kilometerheffing te implementeren. Daar komt ook nog eens bij dat 93,3% de overheid niet vertrouwt met alle potentieel privacy gevoelige informatie over ritten, tijdstippen en locaties. Over het tappen van de gegevens van kilometerheffing is overigens nog niets gezegd, maar technisch gezien is het een eitje. Het is maar dat je het weet.

Ondanks de beloftes van verkeersminister Camiel Eurlings denk het overgrote meerendeel (85%) dat autorijden per saldo duurder gaat worden. Slechts een hele kleine minderheid (4,6%) denkt door minder en/ of op andere tijden te rijden geld te kunnen besparen.

Kosten autorijden

Ben je van plan om na invoering van de kilometerheffing meer buiten de spits te gaan rijden?

* Nee, want dat kan niet in mijn situatie (72,6 %)
* Ja (15,1 %)
* Nee, want de extra kosten interesseren me niet (12,3 %)


Of de files daadwerkelijk zullen verminderen door de invoering van de kilometerheffing is niet alleen afhankelijk van of we minder gaan rijden. Ook zullen we (of liever gezegd jullie) de spits moeten gaan mijden. Jammer genoeg is slechts 15,1% van plan om de spits te gaan mijden. Vandaar ook dat de overgrote meerderheid denkt dat het aantal files niet gaat verminderen. Overigens zou een vermindering van 15% van het verkeersaanbod in de spits al voor een aardige vermindering van de files moeten kunnen zorgen. Dat effect treedt alleen niet op als deze mensen nu al niet de weg op gaan in de spits.

Denk je dat er minder files komen door invoering van de kilometerheffing?

* Nee (92,1 %)
* Ja (7,9 %)


Beste methode om files te bestrijden

Goedkoper uit door kilometerheffing

Het algehele beeld is op dit moment gitzwart: we zien de invoering van de kilometerheffing niet zitten. We vrezen voor onze privacy, geloven niet dat de overheid een dergelijk grootschalig project aankan en nog veel belangrijker is dat we niet voornemens zijn om ons gedrag te veranderen. Voorlopig trekken we liever onze knip (al dan niet gedwongen door omstandigheden) en tuffen vrolijk verder in de file. Niet dat ik het zo heel raar vind overigens: file rijden kost nu ook al tijd, brandstof en extra onderhoud aan de auto. Maakt het dan nog uit dat er een bedrag voor de kilometerheffing bijkomt? Gelukkig leven we in een democratisch land en zijn jullie ook heel duidelijk wat de invloed is van de invoering van de kilometerheffing op jullie stemgedrag.

Heeft de invoering van de kilometerheffing invloed op jouw stemgedrag?

* Ja, ik zal zeker NIET stemmen op een partij die voor de kilometerheffing is (73,3 %)
* Nee, er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken (21,2 %)
* Nee, ik stem op de partij die Autoblog mij adviseert (3,9 %)
* Ja, ik zal zeker WEL stemmen op een partij die voor de kilometerheffing is (1,5 %)
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote