Thread: ratrosa
View Single Post
  #12  
Old 26-10-2009, 12:07
ratrosa's Avatar
ratrosa ratrosa is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by m^rtijn
waarom maar 6j wielen?
waarom geen 14" en dan 7j voor en 8j achter... desnoods een setje verbreed staal?

staat super onder een arosa, stel getrokken bandjes eronder(175-50-14 en 195-45-14)
en je hebt de gewenste looks...

en zou hem van voor nog wat naar beneden gooien... +/- 4cm



waarom geen 195 achter?

De spatbordrand van de arosa aan achterzijde is ongeveer 1 cm breed, die heb ik al gerold ivm het heel licht aanlopen van het randje tegen de zijkant van de wang bij een verlaging van 8 cm en hard genomen bochten i.c.m. een 185/60-band.

Maar bij de overgang van bumper/wielkast ook nog een “boutje/schroefje/knobbeltje” die boven het loopvlak van een 185/60 band zit (bij et38) . Met een verlaging van 8 cm en inveren komt deze op het loopvlak van de band.

Als ik deze knobbel naast het loopvlak wil hebben, zal ik met dezelfde ET-waarde dus naar een smallere band toe moeten. Met een 165-band heb ik hier zeker geen problemen mee.

waarom geen 7J of 8J, maar 6J

ik vind deze gewoon niet mooi aansluiten:te veel getrokken, te grote kier tussen velgrand en band:
http://www.tyrestretch.com/7_165_50..._50_153.jpg.php
165/50 op 7j foto van tyre stretch

Van de 165-50 op 6J heb ik geen goede foto kunnen vinden, maar 6 * 2.54 = 15.24
Dit komt dus dicht in de buurt van de 165 en lijkt mij een goed alternatief
(bestaat er eigenlijk wel 6,5J- staal? Dat zou helemaal perfect zijn 6.5*2.54=165.1)

Waarom 50 hoog op 15 inch?

Nu rijd ik met 185/60/14 ballonbandjes, dit is echter één banden maat groter dan standaard 185/55/14. Band hoogte van de 185/55 = 102 mm
Met de 15 inch ga ik 2.54/2 = 1.25 cm hoger in velg, de band kan dan 1.25 cm lager om op dezelfde hoogte te blijven.
102-12.5 = 89.5 mm band hoogte, ten opzichte van een 165 brede band is dit 55% m.a.w. 165/55/15,
dit is echter een minder gangbare maat, dus de prijs is hoger.
(auto banden markt: Bridgestone 70 euro tegen 50 euro voor de 165/50, bij een nankang/kingkong band verschilt het minder, deze bandjes liggen rond de 46-43 euro).

Met 165/50/15 blijf ik qua wielhoogte redelijk in de buurt van de 185/55/14 (velg groter, band lager).
Ik weet dat ik hiermee gewoon probleemloos kan rijden en niet in de problemen kom met drempels e.d. en ik kan ook nog wat zakken, zonder aan te lopen.

het kan altijd extremer, breder, lager enz. maar dit lijkt mij een mooie optie.

Houdoe
Reply With Quote