Quote:
Originally Posted by Gerrit G60
De flow van de kanalen in de cilinderkop.
Hij maakt de vergelijking met de bochten in een glijbaan waar je hard doorheen gaat. Oftewel, hoe minderscherp een bocht is, hoe beter de flow.
Groet, Gerrit
|
precies.
je kunt je zelf vergelijke als je door en haakse bocht gaat, dan lig je na debocht bijna stil. en als je door een flauwe bocht gaat, dan hou je meer vaart of je kunt zelfs nog vaart vermeerdere.
veel gemaakte fout van mensen die zelf aan de slag gaan, is dat ze het kanaal over de hele lengte overal rondom weg halen.
maar het is meer zaak om de binnenbocht weg te vreezen, en de buitenkant net voor en na de bocht.
zo gaan de gassen ook in een kleine stroming richting het midden van de verbrandings kamer en kunnen de uitlaatgassen de inlaatgassen dus ook weer beter aanzuigen tijdens het tuimelen.
en het is zaak dat je het verloop gelijk houd of bij de inlaat richting de klep het kanaal te verkleinen.
en de uitlaat precies contra, begin klein en richting het spruitstuk groter, hoordoor krijg je een extra snelheid.
hier zitten alleen allemaal weer verschillen in voor admosferisch of turbo motor etc...
ook het afwerken van de kanaalen polijsten/of ligt ruw houden.
daar zit allemaal weer verschil in voor uit en inlaat en ok weer voor turbo en admosferisch en benzine en diesel.
en zo kun je nog heel wat doen met een simpele standaard kop.