2 weken terug ben ik in frankrijk geweest voor een heerlijke vakantie.
700 km gereden, en ergens bij Le havre maar eens opgehouden
toen was de benzine wel op, ben toen gaan tanken bij een lokale particuliere pomp. netjes ron91 merkte er vrijwel niks van, motortje loopt lekker zoals het moet.
daarna een volle tank bij de BP gehaald voor de rit naar huis, ik moet euro95 hebben dus ik kom uit op "E10SP95" van de BP.
dat maar gewoon getankt want andere 'soorten' euro95 zijn er niet.
het zal wel..
ergens na een kilometer of 300 merkte ik dat de motor rauwer begon te lopen.
vooral stationair voor een stoplicht merkte je dat goed.
Ik had zoiets van wat is dit nou weer.
zal de carburateur wel zijn die bijgedraaid moet worden.
gewoon doorgereden en 250 km later weer een stopje gehouden.
tijdens het uitrollen op de afrit voelde ik al een stottertje en zodra ik de koppeling indrukte viel de motor uit

dat verpeste de sfeer een beetje.
gewoon uit laten rollen, ffe pauze en weer verder.
auto opnieuw gestart, slaat gewoon aan valt niet uit.
maar wat liep die rauw, de hele auto bibberde ervan.
gewoon de laatste kms doorgereden want op de snelweg merk je er niks van, eenmaal thuis gekomen motor nog steeds rauw lopen en whatnot.
met de carb aan de gang geweest maar ik kreeg het niet opgelost.
totdat ik me bedacht wat ik heb getankt.
E10SP95.
Sans plomb 95.. wat is dan de E10?
blijkt ethanol 10% te zijn. blijkt een toevoeging te zijn om de prijs wat lager te houden..
water bij de wijn zeg ik maar.
daarna weer afgetankt met nederlandse euro 95 en na 10 km liep de motor weer goed en zacht.
waarom zit dit erin bij de franse euro95?