View Single Post
Old 29-07-2009, 09:37
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83

Als je aan een beperkt budget gebonden bent zou ik een Golf 2 aanraden. Vervangende onderdelen zijn in grote getale te vinden, nieuw bij de dealer of namaak, of gebruikt hier op het forum of bijvoorbeeld op Marktplaats. Daarnaast zijn de kosten van de onderdelen ook redelijk laag, en is er weinig gecompliceerde electronica oid aan de mk2 te vinden.

De Golf 1 is te prijzig doordat ie te zeldzaam aan 't worden is, en de mk3 is iets te gecompliceerd, en zou kostbare reparaties kunnen krijgen.

Waar je op moet letten ligt een beetje aan de uitvoering. De volgens mij meest voorkomende is de 1.6 benzine. Deze heeft vaak problemen met een defecte of erg vervuilde carburateur, waardoor de motor slecht of niet meer loopt. De prijzen voor een vervangende carb lopen uiteen van 25 euro op de sloop tot enkele honderden euro's voor een nieuwe.
De 1.6 is daarnaast niet echt zuinig. Wil je goedkoop rijden zou ik de 1.3 met injectie zoeken, wil je wat meer pit kun je voor de 1.8 gaan, met of zonder injectie.

Met een beperkt budget zou ik (nog) niet aan een gti beginnen.

Dan de roest... kijk de volgende plekjes even na:
- Onder de rubber van de voorruit.
- In de voorste kokerbalken, waar de bumper bevestigd is.
- De krikpunten, en alle plaatsen die gebruikt (kunnen) zijn als krikpunt.
- Achterklep, binnen- en buitenkant.
- Achterpaneel, onder de achterbumper, wil nog wel eens roesten. Vooral bij de kitnaden.
- Erg verlaagde auto's zou ik even nakijken op de laagste punten. Als ze de grond geraakt hebben willen ze daar ook nog wel eens roesten.
- Kijk de veerpoothuizen na, ook daar komt wel eens roest op voor. Als dat het geval is zou ik overwegen de koop niet eens door te laten gaan.

Daarnaast kijk je even de slijtage onderhevige zaken en zo na:
- Schokbrekers.
- Banden, en kijk ze ook even na op eventuele ongelijke slijtage ivm. uitlijning.
- Remmerij.
- Uitlaat.
- Homokineten.
- Wiellagers.
- Verlichting.

Vraag ook altijd naar de reden van de verkoop. Als ze een auto van de zaak hebben gekregen is de reden voor de verkoop van de "oude" auto logisch, maar niemand verkoopt zijn auto "zomaar".
En natuurlijk even de apk navragen, en kijk het apk-bewijs even na om te zien of er op- of aanmerkingen waren toen ie de laatste keer voor de keuring ging.

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote