27-07-2009, 02:57
|
VW Fanatic
|
|
|
|
mensen die geen richting aan geven als het wel nodig is vind ik ook erg irritant
maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik zeker niet altijd richting aangeef omdat het vaak toch erg nutteloos is.
als ik op de snelweg inhaal en er rijd niemand achter me bijvoorbeeld, of als ik een rotonde af wil en er is verder geen verkeer in de buurt.
waarom zou je dan je knipperlicht aandoen?
daarintegen geeft ik wel richting aan op een drukke snelweg als ik in wil halen, of als ik af wil slaan op een rotonde, en er komt verkeer uit de straat waar ik in wil slaan bijvoorbeeld.
ik geef dus wel richting aan als mijn medeweggebruikers iets hebben aan de info die ik ermee uitdraag.
maar honderden meters vantevoren aangeven dat je de volgende afslag van de snelweg af wil doe ik dus niet.....
als je je rijbewijs al eens hebt moeten vernieuwen omdat het verlopen is(10 jaar rijervaring dus), heb je wel het inzicht om te bepalen of mensen iets hebben aan de info die je uitdraagt of niet..
dus continu knipperen is in mijn ogen best nutteloos. maar doe het wel als de situatie er om vraagt!!
is het zelfde als iedere 30 seconden in al je spiegels kijken. is ook nutteloos.. maar het moet wel op het rijexamen.
zolang je weet wat achter en naast je rijd, hoef je niet iedere keer in al de spiegels te kijken.
als ik links af wil op een provinciale weg, en ik zie in mijn achteruit kijkspiegel dat de zelfde autos die al 2 kilometer achter me rijden nog steeds achter me zitten. hoef ik niet bang te zijn voor een auto in mijn blinde hoek.
dat heet gewoon inzicht, en dat heb je, of dat heb je niet.
en als je daar geen aanleg voor hebt, zul je het ook nooit krijgen...
een goede coureur kan hard rijden en heeft een goede wagen beheersing, maar dat maakt nog geen goede chaufeur.
een goede chaufeur heeft inzicht en kan "lezen" wat andere weg gebruikers gaan doen, maar houd tegelijkertijd rekening met onverwachte dingen.
ook al heb je zelf zoiets van "dat haal ik makkelijk", en iemand doet iets onverwachts. dan moet je jezelf van te voren al de mogelijkheid gegeven hebben om daar op te reageren en jezelf die marge gegeven hebben om hierop te reageren.
dat maakt een goed chafeur, niet wie het hardst durft op de snelweg, of wie het snelst de bocht om kan! zo worden de jongens van de klpd die in die videowagens rijden ook getrained..
inzicht en risico berekening..
|