View Single Post
  #6  
Old 15-09-2004, 09:42
Steeph's Avatar
Steeph Steeph is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 321
Default

Tips voor het kopen van een gebruikte cabrio

Zuinige katalysatormotoren, keuze tussen het eenvoudig kunststof- of het electrisch Linnendak, stuurbekrachtiging, noem maar op. Met een goed onderhouden Golf I Cabriolet is een open start van de zomer heus niet zo duur. Hier een checklijst voor beginners.

De instap in de open wereld van een Cabriolet hoeft niet duur te zijn. De laatste modellen van de I (zeker de Duitse import) hebben veel extra’s zoals electrische ramen, Recaro-sportstoelen, airbags en zelfs het electrisch dak.
Maar belangrijker is: Waar moet je op letten bij de aankoop van de I.

Allereerst: Katalysator en stuurbekrachtiging. Katalysator is pas vanaf ’93 wettelijk verplicht in Nederland maar ze worden al veel eerder gebruikt. Stuurbekrachtiging is vanaf bouwjaar ’91 standaard.
Door de jaren heen zijn er (en we hebben het nu over inclusief de Duitse import) 6 verschillende motortypen gebruikt. Twee daarvan zijn aanbevelingswaardig. De zuinige viercilinder met 72 PK in de versie met de ongeregelde katalysator en de oorspronkelijke 112 PK GTI motor.

Een volgend aandachtspunt wat bij de aanschaf goed moet worden bekeken is naast de lak de conditie van het dak. Origineel werden daken in verschillende kleuren PVC uitvoering geleverd welke handmatig geopend dienden te worden. De linnenuitvoering werd vaak ook electrisch geleverd. Zeker de kunststof uitvoering moet zeer nauwkeurig op scheurtjes en sneetjes worden gecheckt. Deze schade kan bijvoorbeeld ontstaan door het openen en sluiten van het dak onder de 10o C. Maar kleine scheurtjes, daar waar de knikvouw over de beugel vouwt, vormen door de dubbele afdeklagen niet echt een probleem. Prijsinteressant kan het zijn een auto met inbraakschade in de kap aan te schaffen. Niet bij de dealer, maar bij de kappenspecialisten heb je een PVC kap al voor rond € 500,00 en een linnenkap rond € 675,00. Deze prijzen gelden voor alleen de buitenste afdeklaag. Meld bij de aanschaf van een dergelijke auto met kapschade dat een nieuwe kap bij de dealer ca. € 2045,00 kost, dat is een leuke onderhandelingspositie.

Als je niet door overspuiten te restaureren schade aan bumpers hebt, hou rekening met de vervangingswaarde van ca. € 1000,00 / stuk excl. spuitwerk.
Minder ernstig is het vervangen van een vulling van de zitting voor de stoel, namelijk ca. €125,00.

Kijk goed naar de aan te schaffen auto. Kijk (als je het portier opent) goed naar de hoeken van de dorpels . Onregelmatigheden hierin kunnen duiden op herstelde schade of overbelasting van de carrosserie door verlagingsets of door sportvering.

Wij wensen u veel sterkte en succes met het vinden van een geschikte Golf I Cabriolet.
Natuurlijk gelden veel van deze tips ook voor de III en IV geïnteresseerden.

Deze bovenstaande info komt van http://www.golfcabrioletclub.nl/

Suc6 en alvast veel fun with driving topless

Grtzzz
__________________
..::: Stèéph :::.. ..::: Drive Topless :::.. Golf MK1 Cabrio 1.6 1989 vanaf 1999 in m'n bezit
Op een nacht lag ik in mijn bed naar die vele sterren in de lucht te kijken en dacht bij mezelf: "Waar is mijn dak naartoe?"
Gohwaleukforum
Reply With Quote