View Single Post
  #18  
Old 05-03-2009, 16:19
hajong's Avatar
hajong hajong is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 136
Default

Quote:
Originally Posted by loco-vr6


Juist, het gaat hierbij dus om een hersenspinsel.
Stel, men neme een PG ( G60 ) blok, en schroeven hierop het inlaatspruitstuk en turbo van een diesel ( in het kader van plug&play )
okee dit past, reeds bekend, turbo niet geschikt voor benzinetoerentallen maar dat even daargelaten, maar het eeuwig probleem is altijd hoe doen we de brandstofvoorziening etc. tot ik laatst dit tegenkwam:
[img]plaatje[/img]

Ik heb dit al een eerder gezien op een oude renault 5 turbo, een carbureateur aan de inlaatzijde van een turbo, zelf met inlaattraject van bijna 70 cm van carb tot turbo, en dat liep als een duivel.

Hebben mensen hier ervaring mee met een dergelijke toepassing? zo ja, moet je nog een speciale turbo danwel keeringen of iets dergenlijks hebbe gezien dat er een zeer explosief mengsel door de turbo heen gaat, die natuurlijk witheet is.

ik ben dus van plan om een op een proefbank een dergelijke setup te gaan maken, puur om te kijken met welke originele vw delen je een turbo op je 8v kan bouwen. Mensen die hier input en ideeën over hebben hoor ik heel graag.
weet trouwens iemand hier welke geschikte turbo op een uitlaatspruitstuk van een 1.6 of 1.9 tdi passen en welke het meeste gechikt is kwa vulling voor een PG.


Eehhmm, je hebt wat het Renault verhaal gedeeltelijk gelijk.
De Renault 5 (alpine) turbo (zeg tot bj 1985) heeft inderdaad de carb voor de turbo zitten. Het voordeel hiervan is dat je geen aparte carb nodig hebt die overdruk (hogere druk dan atmosferisch) aan kan. Je standaard carb trekt dit namelijk niet. Het nadeel is dat je je brandstofhoudend mengsel bent aan het comprimeren en dat je eigenlijk geen IC kan toepassen.
De Renault 5 (Super5) GT Turbo (vanaf bj 1985) heeft de carb na de turbo zitten. Puur je lucht wordt dan door de turbo gecomprimeerd en pas in de carb van brandstof voorzien. Het voordeel is dat je een IC kan plaatsen, dat je vlak voor je gasklep een dumpvalve kan plaatsen (zonder dat je brandstof bant aan het aflaten) en dat je geen brandstof bent aan het comprimeren. Het nadeel is dat je een speciale carb nodig hebt die overdrukken aan kan (bv Lancia Delta).

Het wordt in elk geval voor veel ombouwprojectjes gebruikt. Ik weet een (op internet bekende) Peugeot 205 met low budget turbo ombouw die de R5 spullen gebruikt en heb laatst een carb verkocht aan iemand die z'n Nissan ge-turbo-ed heeft mbv een R5 carb. Het is echt een hele simpele 1 traps enkele carb. Maar wel voor een 1400-tje...

Als je meer over de R5 GT Turbo spul wilt weten, dan hoor ik het wel.
__________________
Vive Ernst Berg!
Reply With Quote