View Single Post
  #17  
Old 05-03-2009, 15:39
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
λ=1, stoichiometrische verbranding.

Lambda is 1, voor benzine word over het algemeen aangenomen: 14,7kg lucht tegen 1kg brandstof om stoichiometrisch te kunnen verbranden.

En een turbomotor moet je niet arm laten lopen (smeltende zuigers etc), dus alles hoger als λ=1 is niet goed. Een wat rijker mengsel kan ook wel, dan werkt de brandstof ook als koeling (zoals water injectie in het inlaatspruitstuk ook koelend werkt), ga je echter voorbij de, laten we zeggen, λ=0,8 dan word het te vet en heb je kans dat je de oliefilm van je zuigerwanden spoelt.

Ik heb overigens alles tussen de 14,2 en 14,9kg al wel voorbij horen komen als het ging om de massa van de lucht die benodigd was om 1kg benzine stoichiometrisch te verbranden...


Thnx, inmiddels heb ik al deze aangeschaft: http://www.bccp.nl/shop2/contents/n...md=39871.800694

Dashboard Lambda controle box + lambdasensor
*4128KB
Nuttig meetgereedschap om in het compartiment van de auto te monteren!
Mengsel en verbranding direct aflezen op het dashboard d.m.v. een lambda sensor.
U ziet onmiddellijk op het heldere kleuren display of het mengsel momenteel correct (geel), te arm (groen), of rijk (rood) is.
Wordt geleverd met originele Bosch lambda sensor en lasmoer voor in de uitlaat, eenvoudig aan te sluiten.
Ideaal voor doe-het-zelf instellen van vlotte straatauto's, rallywagens e.d.
Dit plaatje toont het oude model lambdasonde, tegenwoordig wordt een 4-draads sonde meegeleverd.

Aquamist staat nog op het verlanglijstje maar eerst maar eens zorgen dat de proefmotor uberhaupt draait en dan met de uiteindelijke motor naar vermogen gaan zoeken.

maar in principe is het dus: capaciteit turbo in kg lucht naar ratio berekenen met de capaciteit carb. wordt nog leuk.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote