Het verslag van een Caddy 16v in aanbouw…
Na een Caddy 1.6d gereden te hebben, wou ik een Caddy project op benzine.
Een dikke motorswap (8v GTI of 16v) en mooi maken.
Via het Caddy-forum heb ik een mooie aangeschaft. Daar ben ik vol overtuiging aan begonnen, maar er zat achteraf toch heel wat meer laswerk aan als ik in eerste instantie verwacht en gezien had. Toch gewoon aan begonnen. Maar na een paar maandjes hard werken (vooral veel roest en narigheid wegslijpen) kreeg ik mijn huidige Caddy aangeboden.
Deze stond vlak bij mij in de buurt, en de jongen waar hij van was was er wel aan begonnen, maar had geen zin meer om hem af te maken. Ook had hij er een complete 16v KR uit een Golf2 bij, die uiteindelijk in de Caddy moest (en gaat) komen. Het is een 84er, dus tegen de tijd dat ie weer de weg op kan is ie mooi belastingvrij. Omdat hij er graag snel vanaf wou heb ik toen alles voor heel weinig van hem over kunnen nemen. Hij is hem zelfs komen brengen met de autoambulance!
Zo was de Caddy toen ik hem aanschafte:
Maar na een grondige wasbeurt, zag het er al en stuk beter uit!
En meteen effe mn zeiltje passen…
Het interieur heeft zeker aandacht nodig, maar gelukkig geen laswerk nodig. Alles is hier kei hard.
Alleen was de neus er wel afgeslepen. Degene waar ik hem van gekocht heb wou er een Jetta neus op zetten. Gelukkig had ik nog een donor Caddy staan, en kon ik daar de neus van over zetten.
Goed passend maken…
En met al het plaatwerk er op wist ik zeker dat het zo goed past.
Voor dat de neus er op gelast ging worden, meteen maar de motorruimte schoon gemaakt, want zo kan ik natuurlijk wel overal goed bij. De motorruimte ga ik voor dat de motor erin komt meteen in kleur spuiten, zodat dat later niet meer hoeft.
Met een bus motorreiniger, een spons, een staalborstel en weet ik veel wat nog meer, was dit na een middag hard werken het resultaat.
Ook de wielkasten maar meteen schoon gemaakt om eventuele (beginnende) roestplekken meteen aan te kunnen pakken.
Voor:
Na:
Al met al wel wat kleine roestplekjes tegen gekomen, maar eigenlijk viel het nog niet eens zo tegen.
Deze heb ik allemaal ruim uitgeslepen en daar met vers plaatstaal plaatjes voor gemaakt, die mn kameraad er daarna vakkundig in heeft gelast.
En ik ben erg tevreden met het eindresultaat!
En toen kon ook de neus er op gelast worden.
Na alle lasnaden netjes te hebben afgewerkt en de vliegroest te hebben verwijderd konden de wielkasten weer terug in de bescherming.
Eerst met bruine antiroestzooi
En daarna de lekker plakkende zwarte tectyltarzooi
Als volgende was ook de motorruimte aan de beurt
Eerst alles in de primer
En daarna alles in kleur (jawel, het wordt een witte 8) ) en het onderste deel weer in de tar
Toen dit allemaal klaar was, was het onderstel aan de beurt. Alle onderdelen hiervan heb ik gestraald of met de borstel-op-de-boor schoon gemaakt en daarna weer mooi in de lak gezet.
Remmerij van een scirocco 16v
Uiteraard is alles weer van binnen en van buiten mooi en schoon, maar ook voorzien van nieuwe rubbers, nieuwe stuurkogels, nieuwe hoezen, nieuwe lagers, nieuwe remslangen enzo.
Aan de donor Caddy heb ik een heel mooi setje schokbrekers en veren van Intrax over gehouden. Deze heb ik bij Intrax weer laten reviseren en konden er ook onder.
En met de remmerij er dan ook op, ziet dat er erg goed uit, al zeg ik het zelf
En dat ziet er in een 14” wel erg lekker vol uit
(schijven zijn afgedraaid, maar hebben weer aardig wat roest. Hier zet ik nog mooie nieuwe sportschijven op)
Uiteraard moet ook de achterkant flink omlaag, dus daar heb ik de omgedraaide achteras van de donor Caddy voor gebruikt.
Met de bijbehorende schokbrekers, met een nieuw kleurtje er op
Daarna was de versnellingsbak aan de beurt. Dit is een speciale versnellingsbak, gebouwd door VW-motorsport speciaal voor de sprint. Ik heb hem via een oud-collega die hem heeft gebruikt voor de autocross.
Voor
Tijdens
Na
En daarna natuurlijk veel tijd, geld en moeite in het motorblok gestoken.
Helaas heb ik geen foto’s gemaakt tijdens deze make-over. Alles is schoon gemaakt en gespoten. En natuurlijk een hele bult nieuwe onderdelen en pakkingen, rubbers, bouten en moeren. Nieuwe onderdelen zijn:
- Dynamo
- Waterpomp
- Distributieriem en spanrol
- V-snaar en poelie
- Bougies
- Gereinigde injectors met nieuwe rubbers
- Injectorhouders
- Sachs koppeling met toebehoren
En een aantal dingen zullen nog gedaan moeten worden. O.a. nieuwe ontsteking en bougiekabels, reviseren startmotor, nieuwe brandstofpompen, nieuwe radiateur.
Zo heb ik het blok gekregen
En zo stond ie erbij toen ie klaar was om de auto in te gaan
En hij past

(met wederom veel dank voor de hulp van mn kameraad)
Even buiten neer gezet om te kijken hoe die op zn wielen staat nu
Na de Caddy voor de tweede keer van een ander onderkomen te hebben voorzien, kon de opbouw weer verder. Na een paar dagen sleutelen staat hij er dan zo bij
De kabelboom was het volgende obstakel. Aansluiten doe ik later, maar het plaatsen kan ik maar vast gedaan hebben dacht ik zo.
Dit moet er dus allemaal in
En na ongeveer 2 uurtje frotten zitten de doorvoeren in ieder geval op hun plek
Dit is alles wat er voor het blok moet worden aangesloten. Het was nog knap moelijk om een goed schema te vinden (dus niet te vinden op volkswagen.msk.ru) maar ik heb hem nou. Aansluiten doe ik later, er moeten eerst nog wat andere dingen gedaan worden.
Wordt vervolgd…..