View Single Post
Old 09-01-2009, 00:10
oergolf's Avatar
oergolf oergolf is offline
VW Fanatic

Send a message via MSN to oergolf

Quote:
Originally Posted by pimS
Veel bmw motoren hebben itb's, vanos is gewoon een soort v-tec

Vanos is een variabel nokkenassysteem. Het zorgt dus voor het verleggen van de lobecenters tov het BDP van inlaat en tegenwoordig ook uitlaat.

Wat Ruben bedoelde is valvetronic en geen vanos. Hier is dus geen gasklep voor nodig vanwege de variabele kleplichthoogte. Je zou hiervan idd kunnen zeggen dat het soortgelijk werkt als v-tec.

Voor de verschillen tussen 2 en 4 kleps motoren raad ik het boek Meerkleppen motoren van Gert Hack aan eens te lezen. Btw nog meer boeken over auto's en motorentechniek. Komt er op neer dat het effectieve doorstroom oppervlakte bij het openen van de inlaatkleppen bij 2 en 4 kleps motoren er voor zorgt dat een 2 klepper het beter doet bij relatief lage toeren en een 4 klepper pas gaat werken bij hogere toeren.

Even weer on-topic:

Zit er verschil in oppervlakte van de inlaatpoort bij ingang van de cilinderkop van een KR en ABF. Hiermee bedoel ik de opening waar het inlaatspruitstuk overloopt in de cilinderkop. Iemand toevallig ook het oppervlakte hiervan?
Ben namelijk zelf op zoek naar ITB's voor mijn KR en wil niet al te grote gaan gebruiken.

Golf S16
Reply With Quote