
07-01-2009, 19:01
|
 |
Forum regular
|
|
Join Date: Feb 2008
Posts: 59
|
|
Quote:
Originally Posted by breadfan83
Zelfde reden dat een 4 cilinder met 16 kleppen beter is dan een zelfde motor met 8 kleppen. Je kunt kleppen maar tot een bepaald niveau vergroten, daarna verliezen ze hun nut.
Met een joekel van een klep is de werveling niet goed, en duurt het te lang tot die grote klep zo ver geopend is dat de grootte daarvan ten volle kan worden benut.
Neem je twee (of meer) kleinere kleppen hebben die al veel sneller rendement. Als die beide bijv. 1mm openen is de opening groter dan wanneer die ene grote klep 1mm open is.
|
Volgens mij is een 16 klepper beter omdat je met 2 kleine kleppen naast elkaar een groter oppervlak kan halen als met 1 grote klep, op een gegeven moment heb je gewoon weg geen ruimte meer om je klep te vergroten.
Denk je dat je met 2 gaskleppen geen rare wervelingen krijgt op het punt waar deze bij elkaar komen dan?
Ik ben het principe van 2 gaskleppen per cillinder nog niet tegen gekomen ook. Niet op hedendaagse supersport motoren(toch wel de ultieme NA machines) etc.etc.
__________________
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
|