Echte 76er GTI´s, en dan bedoel ik ook échte 76ers, dus gebouwd tot en met juni 1976, en het chassisnummer beginnend met het getal 176 (schijnen er niet veel te zijn geweest, want de produktie van de GTI begon pas in die maand) hadden
geen zwaluwstaart.
12 jaar geleden stond er in de VW Scene ter gelegenheid van `t toenmalige 20 jarige jubileum van de GTI een reportage van iemand wat een zilverkleurige échte 76er GTI had gekocht en gerestaureerd, die auto had géén zwaluwstaart achterpaneel.
GTI´s overigens die gebouwd zijn vanaf augustus 1976 zijn al `77er modeljaar (dus geen "échte" 76er meer), daarbij begint ´t chassisnummer met 177, deze hadden al wat veranderingen t.o.v. de allereerste GTI´s.
Zwaluwstaart GTI ´s waren alleen maar prototypes, op de onderste foto wat Emiel hier heeft geplaatst ziet men dat `t `n prototype is alleen al vanwege `t lettertype van "GTI", bij de produktiemodellen was dat duidelijk anders, het ieders hier bekende dus, en met de montage van `t zwaluwstaart achterpaneel was men sowieso al ergens in de herfst van 1975 gestopt.
"Schrader Typen Chronik VW Golf 1 1974-1983" van Motorbuch Verlag heb ik overigens ook
Verder heb ik nog het Golf GTI boek van Etzold/Lewandowski (NL uitgave) + Das Grosse VW GTI Buch (beide
hier te zien op de 2e + 3e plaats van bovenaf) + nog o.a. `n oude Auto Motor & Sport uitgave van september 1975, daarin staat `n klein bericht over de GTI + foto´s van de prototypes op de IAA te Frankfurt am Main.