
29-09-2008, 22:40
|
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
|
|
Quote:
Originally Posted by tim_j
als een blok net gereviseerd is kun je de fabriekswaarden aanhouden.
een blok is dan in nieuwstaat. en "Berekend" op die voorgeschreven olie.
naarmate een blok ouder word word alles wat gevoeliger. en dan kan het koud een grotere klap krijgen.
dan is het in mijn ogen wel prettig om een olie te hebben die koud wat gangbaarder is.
en eenmaal warm de fabriekswaarde aanhoud.
dit is ook zoals shampoo het beschrijft.
Wat is er dan mis om in koude toestand dunnere olie te hebben? de tijd dat olie koud is is maar een scheintje vergeleken warm.
dan zou ik is het precieze verschil tussen 5,10 en 15w willen weten. 
|
Het verschil is de "dikte" oftewel de viscositeit in koude toestand....
5W is dunner...als je 20°C aanhoudt....10W is bij die temperatuur precies goed zeg maar, terwijl 15W bij 20°C wat dikker is...
Bij kouder worden krijgt de 5W precies de juiste dikte...10W is dan wat dikker..terwijl 15W dan veel dikker is..
Bij warmer worden...zoals in Zuidelijker lander is 5W eigenlijk veel te dun....de 10W wat dunner en is de 15W precies goed..
Het heeft dus alles te maken met de heersende omgevingstemperatuur bij een koude start...
Maar het is dus niet zo dat de olie bij warmer worden in een draaiende motor gelijk stukken dunner word, er zit een zeker verloop in, daarom heeft men het bij de benamingen zoals 5W, 10W enz over de viscositeits index...het viscositeits verloop binnen bepaalde tempertuur bereiken
|