Want inderdaad: de kleppen worden heftig gesmeerd door de olie??
Heel korte uitleg want 10W40 nou precies betekend:
10 => maat voor de 'dikte' bij koud
40 => maat voor de 'dikte' bij warm
(waarbij 10W10
niet warm en koud even 'dik' is).
Als 10W40 is voorschreven, dan is 10W40 in iedergeval goed.
Maar:
- 10W60 is warm ( heet ) wat 'dikker' of 'sterker' -> de oliefilm welke de lagers beschermen houdt het lager uit, en daarnaast blijft mogelijk blijft de oliedruk langer op een hoger niveau: Immers, hoe dunner de olie, hoe makkelijker de olie tussen de lagerschaaltjes uit loopt, en hoe lager de druk wordt. Ook een versleten oliepomp, hydrostoters of keerringen 'lekken' meer bij dunnere olie.
Een olie die warm wat dikker is dan standaard voorgeschreven kan daarmee over het algemeen geen kwaad.
- 5W40 is koud een stuk dunner dan 10W40 of 15W40. Voor de koude start is dat voor bijv. de startmotor heef fijn, omdat de motor daadwerkelijk makkelijker rond gaat: minder weerstand in de oliepomp. Daarnaast is een 5W40 vaak (altijd?) een volledige synthetische olie, met vaak vrij goede 'schoonmaak' eigenschappen: lost rotzooi (gum/auwe olie) goed op, en smeert soms veel beter dan een ouderwetse minerale. Iets wat oudere keerringen vinden 't soms wat minder dat ze niet meer ondersteund worden door allerlei prut en aanslag, en gaan vaak lekken door de 'schonere' olie: 't is dan echter niet de schuld van de olie dat 't blok gaat lekken, maar de oude keerringen

( die waren al slecht ).
(zo wordt nog een lekker lang stukkie tekst ondertussen).
Maar goed: terug naar jouw motor: 10W60 -> Niets mis mee voor jouw motor. Vindt ie wellicht nog wel lekkerder dan de voorgeschreven 10W40. Ik heb 't ook in gebruik voor m'n 2.0 8v (met bijna 3 ton op de teller ).. maar voorheen ( op 10W40 of zelfs 15W40 ) deed ie het ook prima.
Ik zou niet graag afwijken naar een dunnere olie dan voorgeschreven: Ook niet als het blokje net gereviseerd is: dan zouden de specificaties nog steeds op 'fabrieksnieuw' moeten liggen; het blijft een 'ouderwets' blokje; 't wordt niet ineens een gloednieuw modern aluminium blok met roltuimelaars, groter oliefilter en zeer nauwe toleranties ( zoals de huidige nieuwe motoren wél een hogere verversingsinterval aan kunnen ).
ergo: of 10W60, of de fabrieksvoorgeschreven 10W40: gaat allebei goed.