
24-06-2008, 17:04
|
 |
VW Addict
|
|
Join Date: Jan 2004
Posts: 663
|
|
Nou mooi is dat
Zoek eens goed op internet. Kijk eens bij de werking van bijvoorbeeld Yamaha R6/R1 motoren als je het niet geloofd. Bij lage toeren lange inlaat voor meer koppel. Bij hoge toeren schuift het bovenste gedeelte omhoog zodat de lucht direct via het korte gedeelte naar de cylinders kan voor veel topvermogen.
Misschien iets minder voorbeeld:
Zie ook het verschil in lengte tussen inlaatspruitstuk van VW 8V en 16V motoren. 8V heeft van nature al veel koppel onderin dus kort inlaatspruitstuk. 16V van nature hoog vermogen en relatief minder koppel dus ter compensatie langer inlaatspruitstuk.
Bij lage toeren is de luchtsnelheid lager en heb je dus een langer inlaatspruitstuk nodig dat voor wervelingen zorgt zodat je cylinders een beetje goed worden gevuld. Bij hoge toeren is de luchtsnelheid in je inlaat en dus cylindervulling al hoger dus kan je toe met een korter spruitstuk.
Dat is het zo ongeveer even uit het hoofd, moet het nog eens een keer goed nalezen.
Die Badger 5/ Jenvey DTH's hebben niet voor niets zo'n lange inlaatkelk. Die zorgen ervoor dat er nog een beetje koppel overblijft bij een 16V.
|