View Single Post
  #1  
Old 23-04-2008, 12:36
alextromp55's Avatar
alextromp55 alextromp55 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 202
Default “Evolution Project” (bug with airride, flipfront and more...)

Ben alweer een jaartje bezig, maar wou mijn project toch hier ook even plaatsen.

Het begon allemaal toen ik bijna 18 was(1999). M’n rijbewijs zat er aan te komen dus waarom niet alvast een kever mooi maken? Zo gezegd en zo gedaan, maar omdat ik nog op school zat moest het allemaal low buget.

Ik wist toen nog niet veel over de kever waardoor er regelmatig wijzigingen waren. Andere bumpers, liggende koplampen, andere motorklep. Je herkent het vast wel.

Uiteindelijk heb ik er 4 jaar mee gereden. Toen is ze door een aanrijding (daarna wel opgelapt) en een andere dagelijkse auto in de stalling beland.

Ondertussen ben ik het bezit van een eigen huis en een garagebox vlakbij. En nu ga ik het rustig overdoen. Niet meer low buget, maar gewoon goed!

Ik wil er iets uniek van maken, wat ik toch wel een uitdaging vind in de wereld van de kevers.

Dus met trots wil ik jullie op de hoogte houden van mijn: “Evolution Project”

Ik heb haar 3 februari opgehaald:







Blok hoeft niets aan gedaan te worden, want heeft net 1500km gelopen. Misschien alleen andere kleur.



Ik heb voor een flip front gekozen, omdat ook al voor mijn aankoop er een aanrijding links-voor heeft plaats gevonden.









Omdat ik de liggende koplampen mooier vind. Heb ik de staande uit het polyester gezaagd. Ik gebruik liggende van staal als mal die ik aan de achterzijde ga opvullen met hars en matjes.




Om het flipfront dus wat degelijker te maken heb ik het standaard scharnieren gewijzigd en de ophanging flink verzwaard (dit was echt slap). Oude delen liggen er onder. Deze nieuwe scharnieren hebben voor de bevestiging van de bumper ook een lager punt gekregen.



Ook verder gegaan met het wijzigen van de staande koplampen in liggende.

Hier nog en de stalen mal.



En hier het resultaat (na plamuren)






body-off gegaan. Met dank aan:
mijn pa, Dick, Jeffrey en Maurice. (ik hoop dat ze er ook weer bij zijn als ie er weer op moet)







Het onderste deel is in de garage achtergebleven en het bovenste deel staat nu tijdelijk even bij mijn ouders, zodat mijn pa zich erop uit kan leven.

Voor de aansluiting van het Flipfront heb ik toch gekozen voor (en zo noem ik het maar even) 1/3 spatbort systeem.
Ik bedoel hiermee dat ik 1/3 van het spatbord vast laat en 2/3 flip. Vervolgens vanaf de bovenkant 1/3 spatbord schuin naar boven.
Ik vind dit mooier. Ik kan een betere aansluiting/afsluiting maken en ik vond dat het onderste deel in de weg hing als het flipfront open stond.
Het nadeel was alleen dat ik hiervoor iets te veel weg gezaagd had.


maar dat heeft mijn pa zo opgelost


nu kan je ook mooi zien waar het flipfront zal eindigen

De linker voorkant was met een halve cm aan plamuur (vorige eigenaar) slecht te lassen en het plaatwerk onder het tectiel was alles behalve strak.
Dus voor deze zijde gekozen voor een nieuw binnen spatbord (het zilvere is zink spray)


na veel passen en meten



De oortjes wou ik ook dicht hebben. Aan de linker zijde was de onderzijde van het oor slecht dus daar is het nieuwe stuk wat groter uitgevallen




uiteraard had ik even de ramen afgedekt tijdens het slijpen en lassen.
het was zoals vele roest plekken een klein plekje, maar na wat prikken en veel plamuur en polyesterhars?? weg te halen was rechts achter 250mm koker weg




oud en nieuw


uiteindelijk:


Ik heb alle onderdelen die nog aan de bodem vast zaten verwijdert en ben bezig geweest met het verwijderen van alle Tektiel en lijmresten van de bekleding…wat een werk was dat.

Hier het resultaat:





Door “De” aanrijding was deze hoek erg slecht en moest vervangen worden.





Hier nog even de omdraai foto’s





ivm het staal dikte verschil probeer ik zoveel mogelijk te behouden

Ik heb me bezig gehouden met het verlagen van de achterzijde.
Voor de airride moet dit zo laag mogelijk.
Omdat het eind van de schokdemper niet gehaald werd heb ik beetje bij beetje de arm aan de boven zijde smaller gemaakt.
Duurde lang maar ik wou er niet te veel van af halen. Andere zijde was natuurlijk gewoon overtrekken.



Kon het niet laten om even de hoogte te bekijken


voor de stangkoppen met kokers die voor de ondersteuning van de luchtbalg zorgen moet de binnenhoek achter vrijgemaakt worden.



hier zijn de stangkoppen links te zien en al het gelaserde staalwerk om de luchtbal boven vast te houden. Heel veel meet werk (en een beetje gokwerk) voordat het naar de laser kon




hier de balg houder nog los tegen elkaar



hier de balghouder vanaf de andere kant.


Alles is 5mm dik.
de houder zal langs de blauwe lijn tegen het chassis worden gelast lijkt mij sterk genoeg
maar eerst alles schoon en blank maken om goed te kunnen lassen

zo is het geworden (incl. hoekplaat voor de stangkoppen) na heel veel passen en meten> het hart van de balg moet boven het hart van de koker en minimale maat tussen de houder en de koker wou ik 3inch hebben



nu de ondersteunings koker met aan het uiteinde een dik blok met draad erin getapt


dit blok is er voor 80% ingeschoven (krap) en voor 20% aan de koker gelast (lekker sterk)

even alles monteren



nu snel luchtkoppelingen kopen zodat ik de boel kan testen.

ook hoog op de lijst staat het klaar maken voor de straler


Reply With Quote