View Single Post
  #20  
Old 10-04-2008, 12:20
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

dat zijn ook de duurdere (betere).

Wielbouten vangen de kracht van het wiel niet op, dat doet het klemoppervlak tussen naaf en velg. Die klemkracht tussen deze delen wordt opgewekt door de wielbouten.

Schuifspanning geintegreerd over het oppervlak = gelijk aan klemkracht. Is de kracht (belasting) op de velg zo groot dat het klemoppervlak de velg niet meer op zijn plaats kan houden, dan zijn je wielbouten de enige die de velg op zijn plaats houden.
Met een centreerring vangt de centreerring de belasting op en zijn de bouten alleen om de velg op zijn plek te houden.

Rijden zonder centreerringen is echt niet verstandig. Heel veel nieuwerwetse sportvelgen hebben geen vlakke achterkant meer, waardoor het klemoppervlak niet hele groot meer is.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote