View Single Post
  #68  
Old 07-04-2008, 21:19
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De ET waarde van je velg is van invloed op enkele factoren. De belangrijkste word veelal gezien als de ruimte achter je velg, de backspacing.

Hoeveel afstand heb je tot aan je veerpoot en snijd deze niet in de band. Als je erg veel ruimte over hebt tot aan de veerpoot zou je ET waarde nog omhoog kunnen. Ook word verbreden, bij mijn weten, maar op 1 plek in de velg gedaan en niet aan beide zijden van het hart. Mocht je toch de ET waarde helemaal verkeerd hebben kan het hart wel weer verplaatst worden.

Maar er zijn dus nog meer punten waarom de ET waarde belangrijk is. Er bestaat namelijk zoiets als een schuurstraal. Dit is, gemeten op het wegdek, de afstand tussen de middenlijn van de velg en de lijn door je onderste en bovenste schanierpunt (aan fuseezijde).
Als deze negatief is zal je wiel, als deze in de berm komt zich altijd weer uit de berm trekken. Bij een positieve schuurstraal krijg je het omgekeerde, vaak niet zo wenselijke, effect.

De schuurstraal zal nooit 0 moeten zijn. Dan word er namelijk geen kracht (druk/trek belasting) uitgeoefend op je stuurkogels, waardoor je wielen mogelijk kunnen gaan zwabberen als je rechtuit rijd.

Eigenlijk word er verbreed in halve inches. Maar wil je het percé zo dan moet dat natuurlijk ook wel kunnen. Maar het zal nog steeds smal lijken, in mijn ogen .

Maar monteer het wiel met of zonder band (leg er dan wat blokjes hout neer en daarna van de krik af). Zorg dat de vering goed staat en meet hoeveel je naar buiten kunt.
Reply With Quote