
04-04-2008, 20:53
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
|
|
Verstuivers 1.6 TD (Eco) motor
Beste sleutelaars,
Eind vorig jaar heb ik de koppakking en alle bijbehorende zaken vervangen. Kon toen brandstofpomp niet afstellen ivm ontbreken juiste gereedschap. Afgelopen week samen met Stijn de brandstofpomp precies op tijd gezet maar nu loopt het motortje (1V Ecodiesel) niet meer zo mooi en rookt bij lage toerentallen. (Afstelwaarde was 1,38 en staat nu op 0,95.)
Het vermoeden is dat wellicht de verstuivers niet meer helemaal jofel zijn. Motor loopt stationair redelijk maar bij een klein beetje verhoging in de toeren (bij ongeveer 1500rpm op gevoel, want geen rpm meter) hoor je af en toe dat ie niet helemaal lekker loopt. (Net alsof ie 1/100 van een seconde op 3 poten loopt.)
Dit gaat gepaard met flink wat grijs/zwarte rook.
Ga je eenmaal voorbij de, pak 'm beet, 50km/u in de 3e versnelling dan loopt het motortje helemaal strak en is er geen/weinig dieselwalm.
Iemand die nog wat real life ervaring heeft met dieselverstuiver problemen?
Begreep dat die verstuivers goed vast kunnen zitten. Kun je een verstuiver beter losdraaien bij warme of koude motor?
Als ik ga voor vervanging (misschien laat ik ze bij een Bosch servicepoint reviseren, daar ben ik nog niet uit) dan zijn er veel verschillende typen. Begrijp dat er verschillen zitten in druk benodigd voor inspuitmoment en uiteraard capaciteit.
Zijn ze uitwisselbaar met andere 1.6(T)D's of moet ik persé de 1V verstuivers hebben?
Ter informatie uit ETKA:
068.130.201 EX voor JR,JP
068.130.201 NX voor JP,ME
068.130.201 PX voor JR,MF
068.130.201 RX voor RA,SB
068.130.202 DX voor 1V
Alle tips zijn welkom!! Bij voorbaat dank.
Groet,
Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
|