View Single Post
  #12  
Old 22-01-2008, 16:20
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by lekkerknetter
Ligt de grens van oldtimers in Duitsland niet op 30 jaar!! En hoe zit dat met steden op de route?

hé daar zeg je wat! Weet niet hoe dat precies zit.
in ieder geval, afhankelijk waar je vandaan komt, rijdt je waarschijnlijk overwegend autobaan. Die gaan doorgaans om de steden heen, daar mag je gewoon komen met je oldtimer. Dus naar Wolfsburg toe lijkt me niet zo'n probleem. En wolfsburg zelf kent het verbod nog niet.

Onduidelijk is echter wat met de oldtimers (<1-1-1993) moet. Dat staat er namelijk niet bij.

Zie hier een overzicht van steden waar men nog van plan is de milieusticker in te voeren:

Augsburg (PDF / 1,06 MB)

Freiburg im Breisgau (PDF / 174 KB)

Heidelberg (PDF / 296 KB)

Ilsfeld (PDF / 242 KB)

Karlsruhe (PDF / 196 KB)

Leonberg (PDF / 285 KB)

Ludwigsburg (PDF / 279 KB)

Mannheim (PDF / 329 KB)

Mühlacker (PDF / 1,11 MB)

München (PDF / 212 KB)

Neu-Ulm (PDF / 82 KB)

Pforzheim (PDF / 430 KB)

Pleidelsheim (PDF / 81 KB)

Reutlingen (PDF / 280 KB)

Schwäbisch Gmünd (PDF / 431 KB)

Stuttgart (PDF / 1,80 MB)

Tübingen (PDF / 1,09 MB)

Hier geldt t al:


Berlin (PDF / 196 KB)

Hannover (PDF / 452 KB)

Köln (PDF / 369 KB)










Zie hier een artikel op de anwb site:
In Duitsland is op 1 januari 2008 een wet in werking getreden waardoor delen van steden voor sommige auto’s tot verboden gebied zijn verklaard. Deze delen worden als “Umweltzone” aangeduid. Dit verbod geldt ook voor buitenlandse toeristen.

Umweltzones zijn verboden gebied voor vervuilende auto’s. Alle auto’s zonder een Umweltplakette worden als vervuilende auto gezien. Alleen auto’s die zijn voorzien van een Umweltplakette mogen de Umweltzones inrijden. Ook voor Nederlandse auto’s geldt dat ze van een Umweltplakette voorzien moeten zijn om de Umweltzone in te mogen rijden.



Umweltplaketten
Umweltplaketten bestaan in drie kleuren en worden afgegeven aan de hand van de emissieklasse waaraan een voertuig voldoet. Voor een grove indeling kunnen onderstaande ingangsdata van de verschillende emissieklassen aangehouden worden.

Groene sticker:
benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992
dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005


Gele sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006


Rode sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001


Het kan echter zijn dat individuele auto’s al voor de ingangsdatum aan een bepaalde emissie eis voldeden of in sommige gevallen zelfs later. Dit betekent dat ze een hogere of een lagere Umweltplakette toegewezen krijgen.
Verder kunnen diesel auto’s die voorzien zijn van een retrofit roetfilter met KBA goedkeur voor een hogere Umweltplakkete in aanmerking komen.



Toegang tot stadscentra
De kleur van de sticker is van belang omdat de toegang tot een Umweltzone afhankelijk kan zijn van de kleur van de sticker. Zo kan een Umweltzone alleen toegankelijk worden voor auto’s met een groene sticker. Auto’s zonder sticker, of met een rode of gele sticker mogen die zone dan niet in. Met welke kleur sticker een auto de Umweltzone mag inrijden wordt op een onderbord aangegeven.


De milieustickers moeten worden aangebracht op personenauto's, bestelauto's, bussen en vrachtauto's. Uitgezonderd zijn motorfietsen en bromfietsen.


Overzicht Umwelzones
Kijk voor een actueel overzicht van steden met Umweltzones en hun omvang op de website van het Duitse Umweltbundesamtes.


Verkrijgbaarheid Umweltplakette
De Umweltplakette is in Nederland bij de TÜV en de DEKRA verkrijgbaar. Bij de TÜV kost een milieusticker € 17,85. Meer informatie over het bestellen en downloaden van een aanvraagformulier staat op de website van TÜV Nord.
DEKRA rekent € 12,50. Meer informatie op de website van DEKRA Nederland.
Reply With Quote